Zreformowany Ovi Store rozpocznie działalność wiosną przyszłego roku, niemal w pierwszą rocznicę otwarcia sklepu Nokii, który miał rywalizować z App Store firmy Apple. Nokia, rywalizująca z Apple na dynamicznie rozwijającym się rynku inteligentnych telefonów komórkowych, zapowiedziała, że zamknie swoje flagowe sklepy detaliczne w Nowym Jorku, Chicago i Londynie i skoncentruje się na sprzedaży za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej. Sprzedaż aplikacji zainstalowanych w telefonach komórkowych – i przyciąganie firm tworzących te programy – to obecnie główne pole bitwy operatorów i producentów aparatów komórkowych, którzy walczą o rynek oprogramowania iPhonów.
George Linardos, szef działu produktów w grupie medialnej Nokii, przyznał wczoraj, że Ovi Store przegrał z Apple z powodu reklamacji dotyczących stabilności i niezawodności. Linardos oświadczył, że Nokia zamierza zastosować strategię „żółwia i zająca” w rywalizacji z Apple. Powiedział, że „świat wokół nas zmienia się radykalnie”, odkąd Apple wszedł na rynek. W pierwszej wersji Ovi Store oferował pełną gamę istniejących usług, teraz jednak Nokia bez rozgłosu pracuje nad „platformą następnej generacji”, powiedział George Linardos.
Od miesięcy Nokia jest krytykowana za Ovi na forach takich, jak Twitter. – W naszych biurach przez cały czas monitorujemy komentarze na Twitter – przyznał Linardos. – To tak, jakby siedzieć i obrywać ciosy w twarz. Jednak efekty ulepszeń są natychmiast widoczne.
Paleta nowych rozwiązań ma obejmować, między innymi, wbudowaną w aplikacje funkcję płatności, przeprojektowany interfejs użytkownika ułatwiający odnajdywanie aplikacji i szybsze działanie. W dłuższym okresie przewiduje się wprowadzenie na Ovi Store rekomendacji, opartych na zakupach aplikacji dokonanych przez znajomych i bardziej zlokalizowana zawartość. Obecnie z Ovi Store pobierane jest 1 milion aplikacji dziennie. Sprzedaż wzrasta w tempie 100 proc. z miesiąca na miesiąc – ale i tak nie dorównuje Apple, który do września, w ciągu roku działania, sprzedał 2 mld programów użytkowych. Serwis Ovi, w którym dostępne są także utwory muzyczne i usługi mapowania, ma obecnie około 80 mln aktywnych użytkowników wobec 54 mln w sierpniu.
Reklama
Ostatnio Nokia zmieniła strategię, kładąc większy nacisk na oprogramowanie i aplikacje i wprowadzając na rynek mniej telefonów. Te działania mają zapewnić wzrost marży i utrzymanie przewagi nad rywalem – AT&T. – To jest część szerokiej reorganizacji całej działalności Nokii na wielką skalę, od góry do dołu – powiedział Ben Wood, analityk z CCS Insight. – W Ovi muszą przyjrzeć się wszystkiemu, od aparatów po oprogramowanie i usługi. Na razie nic nie działa tak, jak powinno.