Analizy Online na NC chcą wejść na początku II kwartału przyszłego roku. Firma zajmująca się monitoringiem rynku funduszy inwestycyjnych, emerytalnych i ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych nie zdradza jeszcze, ile chce pozyskać z oferty prywatnej. Teraz odbiorcy jej produktów to głównie TFI, PTE, ubezpieczyciele i pośrednicy finansowi. – Środki z emisji planujemy przeznaczyć na infrastrukturę IT i rozwój nowych produktów. Planujemy też rozpoczęcie działalności poza Polską, prawdopodobnie w drugim półroczu 2010 roku. Interesują nas Bałkany, a na początek Rumunia. W Polsce chcemy przygotować ofertę dla klientów indywidualnych – mówi Tomasz Publicewicz, jeden z jej pięciu udziałowców.
Dodaje, że poza danymi z rynku firma chce rozwijać produkty analityczne, także na indywidualne zamówienia, oraz segment szkoleniowy, z którego korzystają m.in. dystrybutorzy produktów inwestycyjnych. Marże na produktach opierających się jedynie na gromadzeniu danych są niskie – mówi Tomasz Publicewicz. Ten rok firma zamierza zakończyć dwucyfrowym wzrostem przychodów. Rentowność netto będzie nieco niższa niż w poprzednich latach. Firma wskazuje, że wpłynął na to głównie wzrost zatrudnienia, konieczny do realizacji jej planów. Po 10 miesiącach 2009 r. firma miała 310 tys. zł zysku netto, 2,9 mln zł przychodów i zatrudniała 18 osób. W 2008 roku zarobiła 753 tys. zł przy 3 mln zł przychodów i zatrudniała 14 osób.
Więcej o planowanej ofercie mówi Notoria. Jeden z jej podstawowych produktów to baza z informacjami o spółkach z GPW i NC (m.in. sprawozdania finansowe, emisje, struktura akcjonariatu, komunikaty bieżące i okresowe). W 2008 roku jej przychody przekroczyły 2 mln zł, a EBITDA 146 tys. zł. Notoria chce się rozwijać, udostępniając np. dane spółek z rynków Europy Środkowo-Wschodniej czy też narzędzia analityczne, które umożliwiają korzystanie ze sprawozdań finansowych, sporządzonych w standardzie XBRL (określone elementy sprawozdań są przekazywane przez spółki w takim samym formacie). Do wprowadzenia XBRL przymierza się KNF. Spółka, obecnie kontrolowana przez Presspublikę, chce finansować rozwój z emisji prywatnej, która poprzedzi wejście na NC. Jej wartość ma wynosić ok. 1,8 mln zł. Po emisji Presspublika zachowa 50 proc. plus 1 akcję spółki.
– Wzrasta popyt na wiarygodne informacje o gospodarce i rynkach finansowych. Chcemy być wiodącą firmą dostarczającą tego typu danych – mówi Paulina Sztajnert, prezes Notorii. Analitycy i przedstawiciele TFI wskazują, że rozwój rynku finansowego i produktów inwestycyjnych, których rozmiary zaczynają przekraczać możliwości analityczne pojedynczych osób, sprzyjają tego typu spółkom. – Taki biznes może się jednak obronić pod warunkiem, że informacje będą pełne, szybko dostarczane i wiarygodne. Ludzie są w stanie płacić za dobrze opracowaną, merytoryczną informację – mówi przedstawiciel jednego z krajowych TFI.
Reklama