Według danych ZPPP, w pierwszym półroczu 2008 roku krajowa sprzedaż piwa wzrosła o 3,3 proc. do 18,153 mln hektolitrów. W samym pierwszym kwartale 2008 roku sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 6,4 proc. do 7,4 mln hektolitrów, a w drugim kwartale wzrosła o 1,3 proc. do 10,75 mln hektolitrów.

"Krajowa sprzedaż piwa w pierwszym kwartale wzrosła o 6,4 proc., a w drugim kwartale o 1,3 proc. mimo mistrzostw Euro, podczas których spodziewaliśmy się większej sprzedaży. Dynamika z kwartału na kwartał maleje (...) i ta tendencja niestety się utrzymuje. W lipcu i w sierpniu sprzedaż właściwie nie wzrosła, dynamika zmalała do zera" - powiedział na konferencji prasowej prezes ZPPP Marcin Piróg.

"Powody są różne, jednym z głównych czynników jest to, że w związku z podwyżką cen surowców i opakowań producenci zmuszeni byli podnieść ceny, a gdy cena rośnie, to popyt spada" - dodał.

Piróg powiedział też, że w związku z tym ZPPP obniża swoje prognozy wzrostu branży na 2008 rok do między zero a 2 proc., ale branża liczy już na większą dynamikę w 2009 roku, choć wiele zależy od czynników zewnętrznych.

Reklama

"W 2009 roku dynamika może być wyższa niż to, co przewidujemy na ten rok, ale dużo zależy od czynników zewnętrznych. Ja nie uważam, żeby ceny surowców i opakowań miały takie podwyżki, jak to widzieliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy" - dodał.

W 2007 roku statystyczny Polak wypił ok. 93 litrów piwa na głowę, a według Piróga w tym roku poziom ten niewiele się zwiększy.

W całym 2007 roku sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o 8,4 proc., do 35,04 mln hektolitrów.

ZPPP podał również, że w pierwszym półroczu 2008 roku 47 proc. piwa sprzedanego to piwo w puszce (wobec 44 proc. rok wcześniej), 45 proc. - piwo w butelce (rok wcześniej 48 proc.), a 7,5 proc. piwo sprzedawane w KEG-ach (rok wcześniej 8,0 proc.).

Kompania Piwowarska podała zaś w czwartkowym komunikacie dane za osiem miesięcy 2008 roku - od stycznia do końca sierpnia 2008 roku KP sprzedała 10,7 mln hektolitrów piwa, czyli o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej (bez Browaru Belgia wzrost wyniósł 6,2 proc.).

KP podała, że cała polska branża piwna sprzedała łącznie 26,1 mln hektolitrów piwa od stycznia do końca sierpnia 2008 roku, a udział KP w rynku wzrósł do 41,1 proc. z 40 proc. rok wcześniej.

Firma Carlsberg Polska podała natomiast w czwartek wyniki za pierwsze półrocze 2008 roku, podczas którego sprzedała 2,23 mln hektolitrów i jest to wynik zbliżony do ubiegłorocznego. Przychody ze sprzedaży wzrosły w tym czasie o 8 proc. do 488,2 mln zł, a zysk operacyjny o 32 proc. do 33 mln zł.

Wcześniej Grupa Żywiec informowała, że sprzedała w pierwszym półroczu 2008 roku 6,1 mln hektolitrów piwa, czyli o 5,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody Grupy w tym czasie wzrosły o 7,9 proc. do 1,84 mld zł, zysk operacyjny spadł o 20 mln zł do 277,5 mln zł, a zysk netto spadł o 18,6 mln zł do 209 mln zł.

AL, PAP