Są to auta wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, Turcji, RPA, Czechach, Japonii i Francji.

Jak podał UOKiK wadliwe pedały mogą znajdować się w modelach: toyoty yaris (wyprodukowanej luty 2005 - wrzesień 2009), a także corolla (październik 2006 - grudzień 2009), RAV4 (listopad 2008 - listopad 2009), aygo (luty 2005 - sierpień 2009), iQ (listopad 2008 - listopada 2009), auris (październik 2006 - 5 styczeń 2010), verso (luty 2009 - 5 styczeń 2010) i avensis (listopad 2008 - grudzień 2009).

Według UOKiK właściciele wadliwych aut zostaną powiadomieni w najbliższych dniach listownie lub osobiście (podczas ich wizyt w punktach serwisowych) o problemie. Będą mogli bezpłatnie naprawić wadliwy element. Użytkownicy tych aut mogą dodatkowe informacje uzyskać u producenta, pod numerem tel. (22) 449-05-00.

>>> Polecamy: W Toyocie na całej linii zawiodło zarządzanie kryzysem

Reklama

Jak powiedział Jarosław Bąk z Toyoty Motor Poland, dokładna lista aut z wadliwymi pedałami ma być znana w najbliższych dniach. W samochodach, które posiadają usterkę, pedał gazu pozostaje częściowo wciśnięty i powoli wraca do pozycji spoczynkowej. Problem może występować w miarę zużywania się mechanizmów pedału gazu.

UOKiK poinformował, że również Citroen Polska zgłosiła podobną wadę w 100 modelach citroen C1, wyposażonych w skrzynię biegów MAP. Firma zadeklarowała, że właściciele wadliwych aut zostaną powiadomieni listownie o problemie i zaproszeni do punktów serwisowych, gdzie bezpłatnie naprawiony zostanie wadliwy element.

Prezes Toyoty przeprasza

Prezes Toyoty, Akio Toyoda, przeprosił w piątek za sytuację, w której z całego świata napływają sygnały o zacinającym się pedale gazu w produkowanych przez firmę samochodach. Gestem tym producent aut usiłuje naprawić nadszarpniętą reputację i spadek sprzedaży.

Toyoda powiedział też, że jego firma wciąż zastanawia się, jaki działania podjąć, aby skorygować problemy z hamulcami w hybrydowym gazowo-elektrycznym modelu Priusa, i obiecał poprawienie kontroli jakości w swoich zakładach.

Dodał, że firma ustanowi specjalną komisję, której sam będzie przewodniczył. Przeprowadzi ona przegląd sposobów przeprowadzania kontroli wewnętrznych, zajmie się skargami konsumentów i skonsultuje z zewnętrznymi ekspertami, aby znaleźć rozwiązanie problemów z jakością. "Chcę przeprosić za obawy - powiedział. - Wielu konsumentów zastanawia się, czy ich samochody są w porządku".

Dodał, że Toyota szybko odpowiada na sygnały o zacinaniu się pedału gazu, dotyczące około 4,5 pojazdów, z tego połowy w USA. Dealerzy dokonują napraw, wymieniając jedną z części. "Proszę mi wierzyć. Zawsze najbardziej cenimy konsumentów" - zaznaczył.

Toyoda jest wnukiem założyciela firmy Toyota. Objął stanowisko prezesa w ubiegłym roku.