Jak powiedział agencji Bloomberg dyrektor finansowy spółki Kiyoshi Ozaki, Mazda w ciągu dwóch najbliższych lat planuje skoncentrować swoją produkcję na chińskim rynku motoryzacyjnym. Zwiększenie liczby wytwarzanych samochodów w największym kraju świata, spowodowana jest rosnącym popytem na pojazdy wśród mieszkańców Państwa Środka.

Mazda, w 11 proc. należąca do Ford Motor, zamierza w 2010 roku sprzedać w Chinach 220 tysięcy samochodów. W ubiegłym roku japoński koncern podpisał umowy z krajowymi producentami części samochodowych, dzięki czemu ma zrealizować docelowy plan sprzedaży na bieżący rok.

Decyzje podobne do japońskiej Mazdy podjęli także inni producenci samochodów, tacy jak Nissan i Honda. Obydwie firmy zamierzają skoncentrować swoją produkcję w kolejnych latach w największym kraju świata. W tym celu Nissan buduje w jednej z chińskiej prowincji nową fabrykę za ok. 5 miliardów juanów, dzięki czemu chce zwiększyć dotychczasową produkcję w Chinach z 430 tysięcy pojazdów rocznie do 600 tysięcy. Natomiast Honda razem z Dongfeng Motor Group chce zainwestować 168 milionów dolarów w budowę swojej drugi, chińskiej fabryki.

Chiny w 2009 roku po raz pierwszy pokonały Stany Zjednoczone, biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych w ciągu całego roku samochodów. W stosunku do 2008 roku zwiększyła się ona o 46 proc. i wyniosła 13,6 miliona pojazdów. Wydaje się więc, iż decyzje koncernów o skoncentrowaniu się na tym chłonnym rynku wydają się w pełni uzasadnione.

Reklama
ikona lupy />
Mazda chce podbić chiński rynek samochodowy. / Bloomberg