Medycyna pola walki w centrum reformy kształcenia
W środę weszło w życie zarządzenie ministra zdrowia powołujące specjalny zespół, którego zadaniem będzie przygotowanie propozycji zmian w standardach kształcenia medycznego. Zmiany mają objąć zarówno lekarzy i lekarzy dentystów, jak i farmaceutów, pielęgniarki, położne, diagnostów laboratoryjnych, fizjoterapeutów oraz ratowników medycznych.
Zespół będzie działał do 31 maja 2026 roku, a jego pierwsze posiedzenie powinno odbyć się w ciągu najbliższych trzech tygodni. Przewodniczącym został Mariusz Klencki, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia.
Eksperci wojskowi i cywilni razem dla bezpieczeństwa państwa
W skład zespołu weszli przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Nauki oraz eksperci wojskowi:
- prof. Grzegorz Gierelak, dyrektor Wojskowego Instytutu Medycznego – Państwowego Instytutu Badawczego,
- prof. Waldemar Machała, prorektor ds. Wojskowej Służby Zdrowia na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi,
- prof. Robert Gałązkowski, kierownik Zakładu Ratownictwa Medycznego na Wydziale Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Podczas grudniowego szczytu medycznego, organizowanego przez resort zdrowia, prof. Gierelak podkreślił, że skuteczna ochrona zdrowia w sytuacjach kryzysowych wymaga integracji zasobów cywilnych i wojskowych.
Kluczowe wyzwania polskiego systemu ochrony zdrowia
Według ekspertów, największe wyzwania w kontekście bezpieczeństwa państwa to:
- brak specjalistycznych szkoleń w zakresie medycyny pola walki,
- niedostateczne wyposażenie w sprzęt i materiały medyczne,
- brak spójnych procedur współdziałania między cywilną a wojskową ochroną zdrowia.
Dostosowanie standardów kształcenia ma na celu wypełnienie tych luk i przygotowanie pracowników medycznych na realia działań ratunkowych w sytuacjach kryzysowych, w tym podczas konfliktów zbrojnych.
Perspektywy zmian w edukacji medycznej
Zespół pracujący nad zmianami w programach kształcenia ma szansę zdefiniować nowe standardy, które uwzględnią:
- nowoczesne metody szkoleń w warunkach polowych,
- symulacje medyczne w sytuacjach ekstremalnych,
- współpracę między służbami cywilnymi i wojskowymi w zakresie ratownictwa i opieki medycznej.
Zmiany te mogą nie tylko zwiększyć gotowość polskiej ochrony zdrowia w sytuacjach kryzysowych, ale również wzmocnić kompetencje zawodowe kadry medycznej w codziennej pracy.