PKN Orlen zrezygnował już ze starań o przejęcie udziałów w terminalu morskim w Kłajpedzie. Teraz w płockiej spółce twierdzą, że nie muszą wcale przejmować nad nim kontroli operacyjnej.
– Naszym celem nie jest bycie właścicielem terminalu, są też inne rozwiązania niż kontrola operacyjna – deklaruje Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes PKN-u.
W przyszłym miesiącu delegacja Orlenu i resortu skarbu złoży więc kolejną propozycję.
– Wystarczy porozumienie, które da gwarancję określonych stawek, akceptowalnych dla PKN-u i naftoportu – tłumaczy nam Mikołaj Budzanowski, wiceminister skarbu.
Reklama
Może chodzić o długookresową umowę, która zagwarantuje wysokość stawek za przeładunek paliw w Kłajpedzie. To minimalne zabezpieczenie dla Orlenu, który od tego uzależnia budowę rurociągu do transportu paliw z rafinerii do portu. Dziś są one wożone koleją, co znacznie podnosi koszty. W Orlenie liczą, że decyzje zapadną do czerwca.
– Dłużej koncernu nie stać na utrzymywanie takiej sytuacji – podkreśla wiceprezes Jędrzejczyk.
Potem płocka spółka może sprzedać część udziałów w litewskiej rafinerii. Do tej pory mówiło się przede wszystkim o zainteresowaniu rosyjskich kompanii Rosnieft i Surgutnieftiegaz. Teraz pojawiają się informacje, że Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen, spotkał się m.in. w tej sprawie z szefem azerskiego koncernu Socar.
– Nie wypowiadam się na temat spotkań biznesowych – ucina spekulacje Jacek Krawiec.
Potwierdził jednak wczoraj nasze wcześniejsze informacje, że Orlen zastanawia się nad pozyskaniem partnera strategicznego.
– Partnerstwo mogłoby polegać na związkach kapitałowych, ale również na usługowym przerobie ropy dla takiej firmy – wyjaśnia Sławomir Jędrzejczyk.
Orlen Lietuva, litewska spółka PKN-u, to druga obok czeskiego Unipetrolu firma zależna, która zakończyła 2009 rok na minusie. Strata operacyjna rafinerii sięgnęła 46 mln zł, zaś części detalicznej – 3 mln zł. Strata netto spółki wyniosła 49 mln zł.
Cała Grupa Orlen wypracowała 1,3 mld zł zysku netto, w porównaniu do 0,6 mld zł straty w 2008 roku. Przychody wyniosły 67,9 mld zł i były o 15 proc. niższe niż rok wcześniej.