Działanie 8.2 Programu Operacyjnego – Innowacyjna Gospodarka służy stymulowaniu współpracy przedsiębiorstw (B2B) prowadzonej w formie elektronicznej. Dotychczas przeprowadzono cztery konkursy, w wyniku których ponad 600 firmom przyznano łącznie 258 mln zł. Jedyny tegoroczny konkurs trwać będzie od 29 października do 30 listopada.

Wymogi trzeba spełnić

Dofinansowanie wypłacane jest w postaci refundacji części poniesionych kosztów i może w różnym stopniu objąć środki trwałe, wartości niematerialne, jak i prawne. Wartość dofinansowania waha się od 25 do nawet 85 proc. tzw. wydatków kwalifikowanych. Z dofinansowania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy planujący rozpoczęcie lub rozwój współpracy biznesowej opartej na rozwiązaniach elektronicznych.
– Obejmuje to szczególnie integrację systemów informatycznych kooperantów – mówi Sebastian Błaszkiewicz, dyrektor handlowy Empathy, firmy tworzącej systemy B2B.
Reklama
– Oznacza to, że dotychczasowi partnerzy muszą albo już posiadać systemy informatyczne, albo wdrażać je równolegle z przedsiębiorcą składającym wniosek, aby następnie je zintegrować.
Wnioskodawca musi uzasadnić realizację projektu, m.in. określając potrzeby współpracujących przedsiębiorstw. Pod uwagę będą również brane wzrost efektywności procesów biznesowych objętych systemem informatycznym oraz korzyści wynikłe dla wnioskodawcy. Przy ocenie rentowności brana jest pod uwagę także m.in. oczekiwana stopa zwrotu z inwestycji.
– Przygotowanie wniosku o dotację z pomocą specjalistycznej firmy to kwestia około miesiąca. Przedsiębiorca musi być jednak do tego dobrze przygotowany – mówi Małgorzata Gerwel, specjalista Działu Usług Doradczych spółki INFOR Training.
Co jednak zrobić, aby przygotować projekt od strony technicznej?

Analizy czas zacząć

Jako że dofinansowane rozwiązania IT muszą być wykorzystywane przez co najmniej trzy firmy przez okres nawet pięciu lat, temu etapowi także należy poświęcić odpowiednią ilość czasu i uwagi.
– Planując wdrożenie systemu B2B, warto zacząć od analizy, która wskaże, jakie procesy mogą ulec automatyzacji dzięki integracji z systemami partnerów – radzi Sebastian Błaszkiewicz. – Przy okazji mogą pojawić się pomysły na zupełnie nowe rozwiązania.
W ostatnich latach popularne stało się tworzenie platform B2B jako aplikacji internetowych, do których przedstawiciele współpracujących przedsiębiorstw uzyskują łatwy dostęp poprzez przeglądarkę WWW. Przykładowymi procesami często realizowanymi przez takie platformy są ofertowanie, realizacja zamówień, zarządzanie magazynami oraz rozliczanie płatności.
W procesie określania szczegółów projektu niezwykle pomocna może okazać się analiza przedwdrożeniowa przeprowadzona przez specjalistów. Etap ten poprzedza każde większe wdrożenie IT i służy opisaniu procesów biznesowych realizowanych przy wsparciu systemu, przygotowaniu jego specyfikacji oraz zaplanowaniu projektu. Warto zatem uwzględniać ją w procesie przygotowywania wniosku.