Jak podała w komunikacie GDDKiA, Elektroniczny System Poboru Opłat (ESP) obejmie samochody ciężarowe o ładowności powyżej 3,5 t. oraz autobusy. Ich kierowcy nie będą musieli już kupować winiet uprawniających do poruszania się po drogach krajowych.

Oferty na budowę ESP złożyły firmy MyToll i Kapsch - poinformowała GDDKiA. Jak poinformował Hadaj, kosztorys GDDKiA dla całego kontraktu wynosi 3,88 mld zł, a ocena ofert potrwa do miesiąca.

"Elektroniczny System Poboru Opłat, zastępując winiety, wejdzie w życie 1 lipca 2011 r. Zaraz po uruchomieniu obejmie 650 km autostrad (docelowo ok. 2 tys. km), 600 km dróg ekspresowych (docelowo 5 tys. km), a także początkowo ok. 600 km dróg krajowych" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

GDDKiA pod koniec 2009 r. ogłosiła pierwszy etap przetargu na wybór wykonawcy Krajowego Systemu Poboru Opłat, w tym czynności związanych z poborem opłaty elektronicznej. Zamówienie obejmuje zaprojektowanie, dostawę i obsługę ESP wraz z czynnościami związanymi z poborem Opłaty Elektronicznej na autostradach, drogach ekspresowych i drogach o klasie niższej niż autostrady (drogi alternatywne) oraz zaprojektowanie, dostawę oraz obsługę Manualnego Systemu Poboru (MSP) wraz z czynnościami związanymi z poborem opłat na autostradach.

Reklama

Firma, która wygra przetarg i stworzy system przez osiem lat będzie nim administrowała. Jej zadaniem będzie także pobieranie opłat za korzystanie z autostrad od kierowców samochodów osobowych.

>>> Czytaj też: Przejazd niektórymi autostradowymi obwodnicami będzie darmowy