W listopadzie w trakcie lotu jednego z egzemplarzy próbnych zapaliła się instalacja elektryczna.

Pierwszym użytkownikiem Dreamlinera ma być japońskie towarzystwo All Nippon Airways. Jak oświadczył Boeing, nowy termin dostawy odzwierciedla skutki listopadowego pożaru oraz uwzględnia czas potrzebny na wyprodukowanie, zainstalowanie i wypróbowanie ulepszonego oprogramowania i nowych paneli rozdzielczych prądu do prototypowych i seryjnych egzemplarzy Dreamlinera.

"Ten zrewidowany termin pierwszej dostawy ma związek z pracą, jaką naszym zdaniem należy wykonać dla skompletowania testów i certyfikacji 787. Pozostawiliśmy sobie również pewien margines rezerwy na wszelki dodatkowy czas, jaki byłby niezbędny do uzupełnienia czynności certyfikacyjnych" - głosi oświadczenie wiceprezesa Boeinga i zarazem generalnego menedżera programu 787 Scotta Fanchera.

W Europie pierwszym odbiorcą tych samolotów będą Polskie Linie Lotnicze LOT. LOT czeka na osiem samolotów, które będą miały trzy klasy: biznes, bardziej komfortową klasę ekonomiczną oraz ekonomiczną.

Reklama

Boeing 787 Dreamliner ma być przykładem bardziej ekologicznego, cichego i oszczędnego samolotu niż produkowane do tej pory. Będzie spalał 20 procent mniej paliwa niż samoloty, które zastąpi. Aby zredukować spalanie, konstrukcja 787 zrobiona jest w dużej części z włókna węglowego, co czyni maszynę lżejszą. Oznacza to również zdecydowanie mniejsze wydzielanie CO2. Dreamliner będzie także emitował 60 procent mniej hałasu.

Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.

Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym - w maju 2008 r.

ikona lupy />
Boeing 787 Dreamliner w barwach polskiego przewoźnika PLL LOT, copyright by Boeing Photo / Inne
ikona lupy />
Pierwszy testowy lot Boeinga 787 Dreamliner / Bloomberg