"W przyszłym roku nakłady inwestycyjne ze strony spółki wyniosą ok. 1,7 mld zł" – powiedział dziennikarzom Chadam. Podkreślił, że właśnie w roku 2012 i 2013 nastąpi kulminacja tych wydatków, po uruchomieniu budowy wielu odcinków gazociągów obecnie przygotowywanych. Chadam poinformował, że w 2011 roku planuje się ok. 1,1 mld zł nakładów inwestycyjnych. „Będzie to ok. 0,5 mld zł inwestycji kapitałowej w spółkę Polskie LNG i bezpośrednio realizowane przez Gaz-System inwestycje w sieć na ok. 600 mln zł" – powiedział, zaznaczając, że na koniec 2011 roku Gaz-System zrealizuje w 25% czyli na kwotę ok. 2 mld zł plan zakładający wydatkowanie 8 mld zł w latach 2009-2014.

Prezes spółki podkreślił jednak, że przewidywana kwota może być ostatecznie niższa od 8 mld zł. „Może być to trochę mniej, gdyż firma powinna uzyskać lepsze ceny niż pierwotnie planowano. Zakres rzeczowy będzie natomiast z całą pewnością wykonany" – doprecyzował. W ramach programu inwestycyjnego opiewającego obecnie łącznie na 8 mld zł do 2014 roku, Gaz-System ma zbudować ponad 1000 km gazociągów za ok. 5 mld zł i terminal LNG za ok. 2,5 mld zł. Oprócz środków pozyskanych z emisji obligacji za 1,7 mld zł, na inwestycje zostaną przeznaczone środki własne w kwocie 3,6 mld zł, kredyty z instytucji europejskich (EBOR, EBI) na ok. 1 mld zł i dofinansowanie z UE na ok. 1,7 mld zł. Po zakończeniu obecnego programu inwestycyjnego, Gaz-System może w latach 2015-2018 wydać 3,0-4,0 mld zł na inwestycje w gazociągi w kraju na osi północ-południe i połączenie ze Słowacją. Dokładny plan spółka opublikuje w czwartek prezentując zatwierdzoną ostatnio przez radę nadzorczą strategię do 2020 roku. Obecnie Gaz-System realizuje budowę nowego połączenia międzysystemowego Polska-Czechy, które zostanie uruchomione w IV kw. 2011 roku. Spółka rozbuduje również do końca 2011 roku połączenie w Lasowie na granicy polsko-niemieckiej, które pozwoli na zwiększony import gazu z kierunku zachodniego.

W połowie lutego Gaz-System ogłosił przetargi na budowę gazociągów: Szczecin-Gdańsk (odcinek Płoty-Karlino), Gustorzyn-Odolanów (na odcinkach Gustorzyn-Turek i Turek-Odolanów) i gazociągu Świnoujście-Szczecin oraz przetargi na kompleksowe usługi budowlanego nadzoru inwestorskiego i przyrodniczego dla pierwszego etapu gazociągu Szczecin-Gdańsk (odcinek Płoty-Karlino), gazociągu Gustorzyn-Odolanów (na odcinkach Gustorzyn-Turek i Turek-Odolanów) i gazociągu Świnoujście-Szczecin. Spółka uruchamia też publiczne postępowania przetargowe na budowę oraz nadzór inwestorski i przyrodniczy dla następujących gazociągów: Szczecin-Gdańsk (odcinek Karlino-Koszalin, Koszalin-Słupsk oraz Słupsk-Wiczlino), Rembelszczyzna-Gustorzyn i Szczecin-Lwówek. Do 2014 r. spółka ma wybudować ponad 1000 km nowych gazociągów przesyłowych wysokiego ciśnienia. Najważniejsze z nich powstaną w północno-zachodniej i środkowej Polsce (Szczecin-Lwówek, Świnoujście-Szczecin, Szczecin-Gdańsk, Włocławek-Gdynia, Rembelszczyzna-Gustorzyn, Gustorzyn-Odolanów) oraz na Dolnym Śląsku. Gaz-System jest spółką odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego na terenie Polski.

Firma zarządza majątkiem wartości ponad 5 mld zł, na który składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia, 14 tłoczni, 56 węzłów oraz 970 punktów wyjścia. Spółka zatrudnia ponad 2000 osób. Gaz-System jest właścicielem spółki Polskie LNG, która została powołana do budowy i eksploatacji terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu. Zakończenie budowy terminala LNG w Świnoujściu, wraz z przekazaniem do użytkowania, ma nastąpić do 30 czerwca 2014 r. Dzięki terminalowi LNG drogą morską będzie można pozyskać do 5 mld m. sześc. gazu ziemnego rocznie. W zależności od zapotrzebowania możliwa będzie rozbudowa terminalu do 7,5 mld m. sześc., bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie. Obecnie Polska zużywa ok. 14 mld m. sześc. gazu rocznie.

Reklama