"U podłoża tej optymistycznej prognozy leży fakt, że polski handel zagraniczny skupia się na sektorach takich, jak produkcja samochodów, części do aut, przetwarzanie danych oraz sprzęt telewizyjny, które - zdaniem autorów raportu - będą rozwijały się w ciągu tych kilkunastu lat. W perspektywie 5 lat wartość handlu zagranicznego Polski będzie rosła w tempie 8,3% rocznie, czyli znacznie szybciej niż wartość handlu światowego (2% rocznie)" - czytamy w komunikacie.

>>> Czytaj też: "Polska to potężne państwo Nowej Europy, które zakończyło okres przejściowy"

Raport HSBC Trade Connectsions wskazuje na fakt, że zmianie ulegnie nie tylko wartość polskiego handlu zagranicznego, ale także jego struktura. Jego autorzy sugerują, że do 2025 roku Chiny awansują w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski z piątego na czwarte miejsce, a wartość wymiany z Państwem Środka wzrośnie w tym czasie o 167 proc., w tempie ponad 7 proc. rocznie.

>>> Polecamy: Straty z greckich obligacji będą gigantyczne

Reklama

W czołówce tego rankingu pozostaną Niemcy, Rosja, Włochy i Francja. Oprócz Chin swoją pozycję w zestawieniu tym wzmocnią również inne rynki azjatyckie (Indie, Korea, Wietnam, Tajlandia, Hongkong), kraje Bliskiego Wschodu (Egipt, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar, Arabia Saudyjska) oraz RPA.

"Polskie przedsiębiorstwa są coraz bardziej otwarte na współpracę z partnerami z dynamicznie rozwijających się rynków Azji, Bliskiego Wschodu czy Afryki. Ta rosnąca otwartość sprawia, że w rankingu najważniejszych partnerów handlowych Polski w miejscach zajmowanych obecnie przez kraje rozwinięte czy bezpośrednio sąsiadujące z naszym krajem zaczną pojawiać się nowe rynki.

O tym, jak szybko te zmiany będą postępowały, zadecyduje kondycja światowej gospodarki w nadchodzących latach, związane z nią nastroje wśród przedsiębiorstw chcących rozwijać biznes międzynarodowy i ich ocena dotycząca perspektyw handlu międzynarodowego" - powiedział Paweł Kusiak, dyrektor zarządzający Pionem Bankowości Komercyjnej i Globalnej HSBC Bank Polska, cytowany w komunikacie.

Zgodnie z globalnym trendem, nastroje polskich eksporterów i importerów uległy nieznacznemu osłabieniu. Wartość odzwierciedlającego je wskaźnika HSBC Trade Confidence Index spadła z poziomu 108 w I poł. 2011 roku do 105 w najnowszej edycji badań. Polskie przedsiębiorstwa zaangażowane w międzynarodową wymianę handlową nadal jednak pozostają w lepszych nastrojach niż firmy z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii, w przypadku których wskaźnik ten ukształtował się odpowiednio na poziomie 101 (poprzednio 107), 94 (poprzednio 104) i 101 (poprzednio 104).

Mimo słabszych nastrojów polscy eksporterzy i importerzy pozostają optymistami, jeżeli chodzi o ocenę perspektyw handlu międzynarodowego w nadchodzących miesiącach. 55 proc. z nich uważa, że poziom ich obrotów handlowych wzrośnie w ciągu najbliższych6 miesięcy, a 30 proc. - że pozostanie bez zmian. 11 proc. z nich oczekuje, że obroty nieznacznie spadną, a jedynie 2 proc. - że skurczą się w znacznym stopniu, podało HSBC.

Raport HSBC Trade Connections, przygotowany został na zlecenie HSBC przez firmę badawczą Delta Economics. Według danych Narodowego Banku Polskiego (NBP) wartość polskiego eksportu w 2010 r. wyniosła 165,71 mld USD, a importu - 177,52 mld zł. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), eksport wyrażony w dolarach USA wyniósł w tym okresie 155,7 mld USD, a import - 173,6 mld USD.