Z takimi usługami wkraczają na rynek kolejne firmy. Cel: zdobyć budżety głównie przedsiębiorstw z sektora MSP.
– To najbardziej dynamiczna część rynku – mówi „DGP” Robert Tomaszewski, dyrektor generalny pionu small business w Sygnity. Notowana na warszawskiej giełdzie spółka w I kw. przyszłego roku planuje wprowadzenie swojej oferty dla małych i średnich przedsiębiorstw. Zaoferuje im oprogramowanie do zarządzania finansami, płacami, magazynem i sprzedażą. Wszystko zlokalizowane na zewnętrznych serwerach. Firma nie musi nic kupować ani instalować. Usługa ma być rentowna po dwóch latach działalności.
Sygnity spróbuje w ten sposób rzucić rękawicę Microsoftowi, który od dawna oferuje rozwiązania w chmurze we wszystkich segmentach rynku. Małym i średnim przedsiębiorstwom sprzedaje np. Office 365, czyli zlokalizowany w chmurze pakiet Office razem z aplikacjami pozwalającymi na bieżącą komunikację między pracownikami czy wymianę dokumentów. – Dzięki modelowi abonamentowemu nawet niewielka firma może używać technologii, na którą stać było dotychczas tylko duże korporacje – mówi Radosław Ochotny, product manager Office 365. Nie ujawnia, ilu klientów korzysta z usługi, ale jak twierdzi, w momencie wprowadzenia jej na rynek do testów zgłosiło się 12 tys. firm, z czego aż 70 proc. stanowiły te z małego i średniego biznesu.
Reklama
O polski rynek postanowił powalczyć też inny gigant technologiczny – Google. Jego rozwiązania w chmurze sprzedaje u nas firma Revevol, która właśnie ruszyła z kampanią edukacyjną Business On The Cloud, która ma przyciągnąć klientów do Google Apps. – Polskie przedsiębiorstwa poszukują nowoczesnych i efektywnych narzędzi, które wesprą ich rozwój i innowacyjność – mówi Przemek Sienkiewicz, odpowiadający w firmie m.in. za nasz region Europy.
Według Signity potencjał rynku jest ogromny. MSP jest w Polsce ponad 1,5 mln. Rocznie na rozwiązania IT wydają do 5 mld zł – wynika z szacunków firmy badawczej PMR. Wartość tego rynku rośnie w tempie 5 proc. rocznie – szacuje z kolei firma IDC.
Z badań wynika, że obecnie przedsiębiorstwa zatrudniające do 10 osób najczęściej wykorzystują oprogramowanie kupowane z zestawem komputerowym. Z danych PMR opartych na badaniu 800 firm wynika, że poza standardowym oprogramowaniem biurowym i antywirusowym innymi najczęściej stosowanymi aplikacjami są programy finansowo-księgowe. Teraz mogą z nich korzystać w chmurze.
– Szacuję, że ok. 20 proc. firm z tego sektora, które staną w najbliższych miesiącach przed decyzją o inwestycjach w nowe rozwiązania IT, wybiorą te oferowane w chmurze – mówi Jacek Fischbach, dyrektor ds. zarządzania i rozwoju oferty Netii dla klientów korporacyjnych. Specjaliści twierdzą, że polski rynek będzie rozwijał się zgodnie z trendami światowymi – udział rozwiązań z chmury w wydatkach IT z dzisiejszych 10 proc. wzrośnie do 16 proc. za trzy lata.
Widząc ten potencjał, do walki włączają się też operatorzy telekomunikacyjni, sprzedający usługi IT w pakietach. Oferują je Telekomunikacja Polska, Netia, T-Mobile, Plus czy UPC Polska. Telekomy nie tworzą swoich rozwiązań, tylko wchodzą w partnerstwa z firmami IT. Netia oferuje usługi zintegrowane z oprogramowaniem Microsoftu i telefonią IP. – Klient może kliknąć w otrzymany e-mail, by bezpośrednio zadzwonić lub wykonać wideokonferencję – mówi Jacek Fischbach z Netii. Microsoft sprzedaje swoją usługę Office 365 przy współpracy z Alior Bankiem, operatorem kablowym UPC Polska i siecią handlową Sferis. – Myślimy o partnerstwie z operatorem telekomunikacyjnym – przyznaje Robert Tomaszewski.
Nie ma wątpliwości, że wszyscy producenci oprogramowania będą dążyć do tego, by jak najbardziej rozszerzyć sieć dystrybucji, bo siłą rzeczy będą tracić tradycyjnych odbiorców swoich produktów.