Bilety na pociąg miały być dostępne od niedzieli, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, jednak przedłużyły się ustalenia między stroną polską i rosyjską. Jak wyjaśnił PAP Malinowski, chodziło głównie o unijne rozporządzenie 1371, które przyznaje pasażerom UE dodatkowe prawa, np. prawo do odszkodowania w razie opóźnienia pociągu. W Rosji rozporządzenie nie obowiązuje, dlatego ustalenia przedłużyły się.

"Wszelkie potrzebne dokumenty i umowy są już u nas w spółce, więc za kilka tygodni będzie możliwość kupienia w Polsce biletów na to połączenie" - powiedział prezes PKP Intercity.

>>> Czytaj też: Komisja Europejska pozytywnie o polskim projekcie rewitalizacji kolei

Wówczas pasażerowie będę mogli wsiadać do pociągu także na polskich stacjach - na razie nie ma jeszcze takiej możliwości. Kolejarze chcą, by pociąg zatrzymywał się na stacjach: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna i Poznań Główny.

Reklama

Pociąg wyjechał w poniedziałek w swoją pierwszą podróż z Moskwy o 20.51 czasu lokalnego. Jak poinformował polskich dziennikarzy dyrektor generalny Federalnej Pasażerskiej Kompanii Michaił Akułow, wyprawieniu pociągu w trasę towarzyszyły uroczystości, w których uczestniczyli przedstawiciele rosyjskich oraz francuskich władz i ambasadorowie kilku państw.

W Terespolu do pociągu dosiedli się przedstawiciele zarządu PKP Intercity. Prezesi polskiej i rosyjskiej spółki wymienili się prezentami i zapowiedzieli, że przez kilka godzin podróży w Warszawy będą omawiać warunki współpracy podczas Euro2012.

Jak wyjaśnił Malinowski, pociąg Moskwa-Paryż jest pociągiem kolei rosyjskich, ale jest prowadzony we współpracy z PKP Intercity. Na terenie Polski skład będzie ciągnęła lokomotywa należąca do tego przewoźnika. Na stacji Warszawa Wschodnia do pociągu będzie doczepiany wagon restauracyjny Wars, który pojedzie do Paryża. W Warsie mają być serwowane smakołyki kuchni polskiej.

Pod koniec listopada władze PKP Intercity oraz rosyjskich kolei podpisały umowy dotyczące m.in. wzajemnej współpracy odnośnie realizacji międzynarodowych połączeń: Moskwa-Paryż oraz Moskwa-Nicea, działającego od ok. roku. Zgodnie z nimi pociąg relacji Moskwa-Paryż będzie zatrzymywał się w Warszawie oraz w Poznaniu. Obsługę gastronomiczną w tych pociągach będzie zapewniał Wars.

Pociąg Moskwa-Paryż w okresie zimowym będzie kursował 3 razy w tygodniu; od końca maja - 5 razy w tygodniu. Trasę ma pokonywać w 37,5 godz., jednak trwają prace nad skróceniem tego czasu do 33 godz. Pociąg ma osiągać maksymalną prędkość 200 km/h.

W składzie będą różne klasy podróżowania, w tym 3 wagony klasy lux z przedziałami dwuosobowymi, w których będzie natrysk, toaleta, umywalka. Pasażerowie, którzy będą jeździć w tej klasie, będą otrzymywali śniadanie do przedziału. Pociąg będzie miał wagony klasy pierwszej również z dwoma miejscami sypialnymi, a także niewielką liczbę siedzeń w klasie drugiej.

>>> Czytaj też: "Celebrujemy normalność związaną z nowym rozkładem jazdy pociągów"

Bilety będą sprzedawane w siedmiu taryfach. Najdroższym będzie przejazd w przedziale lux, gdzie bilet od osoby będzie kosztował 1 tys. 50 euro. Zniżki będą dla młodzieży, rodzin, seniorów oraz zorganizowanych grup.

Koleje Rosyjskie to jeden z największych przewoźników kolejowych świata. Rocznie przewozi ponad 1,1 mld pasażerów i 1,1 mld ton ładunków. W ich skład wchodzi ponad tysiąc przedsiębiorstw i spółek zależnych, które zatrudniają ponad 1 mln osób.