Ponad 25 proc. polskich biur podróży działa na niekorzyść konsumentów poprzez umieszczanie w umowach z konsumentami zapisów niezgodnych z prawem – wynika z badania serwisu klauzuleniedozwolone.pl. Badanie to potwierdza wcześniejsze decyzje UOKiK.
Jedną z częściej pojawiających się klauzul niedozwolonych był zapis, że klient, który przerwie podróż z leżących po jego stronie przyczyn, nie może domagać się zwrotu kosztów. Zapis taki był już wielokrotnie uznawany za niedozwolony, za który konsument może pozwać biuro podróży do sądu. Co więcej, UOKiK może nałożyć karę finansową za stosowanie niedozwolonych zapisów z rejestru prowadzonego przez tę instytucję.
Warto zwrócić na to uwagę szczególnie przed rozpoczęciem sezonu urlopowego, kiedy wielu klientów biur podróży podpisuje umowy dotyczące ich przyszłego wypoczynku.
W badaniu sprawdzono ogólne warunki umów pod kątem występowania w nich klauzul niedozwolonych w 300 losowo wybranych biurach podróży w okresie od stycznia do marca 2012 roku. Listę klauzul niedozwolonych zaczerpnięto z rejestru prowadzonego przez Prezesa UOKiK. Klauzule, które są niezgodne z prawem, można znaleźć na stronie internetowej UOKiK.