„Spodziewamy się, że spadek przychodów z usług listowych będzie kontynuowany w tym roku i trudno będzie osiągnąć wzrost, bo 65% naszych przychodów pochodzi z tych właśnie usług. Koszty nadal będą spadać. Chcemy utrzymać rentowność w granicach 4% do 2015 roku, a żeby to zrobić koszty muszą się obniżać przy spadających przychodach"- powiedział członek zarządu Piotr Michalski.

Przychody Poczty Polskiej spadły w 2011 r. o 2,1% w skali roku do 6,38 mld zł. W tym czasie koszty spadły o 3,6% do 6,22 mld zł.

Przychody grupy spadły o 1,4% w skali roku do 6,79 mln zł, zaś koszty ogółem spadły w skali roku o 3,2% do 6,59 mld zł. Rentowność obrotu brutto grupy wyniosła 3,0% na koniec 2011 r. i była wyższa o 1,8 p.p. w skali roku.

ROE brutto wzrosło o 7,6 p.p. do 13,4% w 2011 r. ROA brutto poprawiło się o 1,3 p.p. do 2,4% w ub. roku.

Reklama

„Musimy i już to robimy szybko zmieniać strukturę przychodów. Z analiz wynika bowiem, że ostatni list w formie papierowej zostanie wysłany w 2025 roku. Udało nam się odzyskać znaczną część klientów biznesowych, pomimo dużej konkurencji. Przychody z tradycyjnych usług chcemy zasypać przychodami z segmentu 'paczki i logistyka' oraz wdrożeniem nowej strategii dla usług bankowych i ubezpieczeniowych" -powiedział prezes Jerzy Jóźkowiak.

Zysk brutto grupy wyniósł 205,9 mln zł w 2011 r. i był wyższy o 152% w skali roku. Zysk do dyspozycji (po odliczeniu kwoty ustawowej dywidendy, stanowiącej 15% rocznego zysku netto) wyniósł 128,4 mln zł i był wyższy o 143,6% w skali roku. Istotny wpływ na poprawę wyników Poczty Polskiej i całej grupy miała wdrażana od 2011 r. nowa polityka produktowa oraz zmiany struktury organizacyjnej.

Z 62. Oddziałów rejonowych, pełniących jednocześnie funkcje biznesowe i wsparcia, pozostało 17 regionów sieci, które koncentrują się przede wszystkim na sprzedaży usług i obsłudze klientów.

Obecnie PP pracuje także nas zmianą modelu zarządzania spółką i grupą. Zarząd przyjął także nową politykę personalną, która przewiduje ponad 750 mln zł na nowy system wynagrodzeń i szkolenia. Firma realizuje także pierwszy w jej historii program dobrowolnych odejść, do którego do końca marca mogło zapisać się 2,3 tys. pracowników.

„Do programu zgłosiło się ponad 2,8 tys. osób. Obecnie analizujemy, czy wszystkie one spełniają kryteria. Jesteśmy otwarci na zwiększenie liczby 2,3 tys."- powiedział Jóźkowiak. Poczta Polska podała, że wstępne wyniki za I kw. są bardzo dobre.

„Po raz pierwszy od kilku lat dynamika przychodów jest powyżej 100% w skali roku. Chcielibyśmy utrzymać taki stan, choć będzie to bardzo trudne"- zaznaczył Michalski. Przychody z usług bankowo-ubezpieczeniowych wzrosły o 32% r/r w I kw., zaś o 11% wzrosły także przychody z usług i logistyki.