Jak przypomniał resort, od 2012 roku linie lotnicze są zobowiązane do zakupu uprawnień do emisji gazów cieplarnianych w europejskim systemie handlu emisjami (EU ETS). Systemem tym są objęte wszystkie loty, które kończą się lub rozpoczynają na lotnisku znajdującym się na terytorium UE. Oprócz płatnych, istnieje także pula darmowych uprawnień, dzięki którym linie lotnicze stopniowo będą dostosowywać się do nowych obowiązków.

Komisja Europejska opracowała wytyczne, jak wyliczyć wielkość darmowych przydziałów dla poszczególnych linii lotniczych. Polska zakwestionowała te wytyczne w świetle istniejącego prawa unijnego składając do KE wniosek o ich korektę - czytamy w komunikacie.

Jak informuje MŚ, KE przyznała, że państwa członkowskie powinny stosować inny sposób obliczania niż wynikało to z wcześniejszych zaleceń i opublikowała skorygowaną decyzję.

"W konsekwencji linie lotnicze przypisane do Polski otrzymają właściwą ilość uprawnień do emisji - aż 8 razy więcej niż wynikałoby z poprzednich wyliczeń" - podkreśla ministerstwo.

Reklama

"Cieszę się, że dzięki sygnałowi z Polski linie lotnicze będą miały poprawną wielkość darmowej puli uprawnień na start, co pozwoli im łagodniej przyjąć nowe zasady, a także przełoży się na korzyści dla użytkowników linii lotniczych" - skomentował decyzję KE minister środowiska Marcin Korolec.

Jak dodał "wprowadzenie odpłatności za uprawnienia musi przebiegać stopniowo, dając przedsiębiorcom czas na konieczną modernizację i równoprawną konkurencję na rynku. Dotyczy to także sektora lotniczego".

W Polsce z darmowych uprawnień będzie mogło skorzystać 5 podmiotów. Zgodnie z zamieszczoną na stronie Ministerstwa Środowiska informacją, przydziały dla poszczególnych przewoźników lotniczych, wynoszą: dla PLL LOT - 4675667, dla Enter Air - 245 668, dla Air Poland - 302 834, dla Yolenal Limited - 138, dla Magellan Pro-Service - 124. (PAP)

Nowe przydziały będą obowiązywały od 1 stycznia 2013 r. do 31 grudnia 2020 r.