"Fitch ustalił ratingi PKP IC o 3 poziomy poniżej długoterminowych ratingów IDR Polski w walutach obcych i krajowej (A-/ stabilna i A/ stabilna) ze względu na silne powiązania prawne oraz zaangażowanie akcjonariusza spółki, Skarbu Państwa, w działalność finansową i operacyjną PKP IC" - głosi komunikat.

Skarb Państwa posiada 65,7% akcji PKP Intercity, zaś pozostały pakiet należy do Polskich Kolei Państwowych (których długoterminowe ratingi IDR to odpowiednio: BBB/ stabilna i BBB+/ stabilna).

Spółka podkreśla, że rating ten jest dla niej bardzo pozytywnym sygnałem, ale również istotnie obniża koszty gwarancji Skarbu Państwa. "Spółka PKP IC S.A. sama zainicjowała proces ratingu. Dobra ocena pozwoli przewoźnikowi obniżyć koszty gwarancji Skarbu Państwa o 1,3% w skali roku" - podała firma w odrębnym komunikacie.

"Wierzymy, że w przyszłości osiągniemy wyższy rating, jednak na razie w związku z inwestycjami w sferze taboru w istotny sposób wzrosną spółce wskaźniki zadłużenia. Jednocześnie należy pamiętać, iż dzięki temu jesteśmy istotnym beneficjentem dotacji unijnych" - skomentował członek zarządu ds. finansowych PKP Intercity Paweł Hordyński, cytowany w komunikacie.

Reklama

Na koniec września 2012 roku 37% zadłużenia PKP IC miało gwarancje Skarbu Państwa. Fitch spodziewa się, że gwarancje te obejmą ponad 50% długu spółki do końca 2014 roku, gdy spółka będzie zaciągać nowe gwarantowane kredyty na inwestycje w tabor i związane z nim aktywa.

PKP Intercity podkreśla, zamierza podpisać ze Skarbem Państwa umowę o udzielenie gwarancji zabezpieczającej spłatę kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI).