"Z najnowszych prognoz przygotowanych przez specjalistów domu mediowego OMD wynika, że rynek reklamy w 2013 roku skurczy się o 4 proc. Postępuje spadek inwestycji w media drukowane. Wraz z odpływem czytelników do Internetu obserwujemy trend przenoszenia budżetów z prasy do sieci. W najgorszym scenariuszu prasa straci nawet 15 proc." - głosi komunikat OMD.

OMD szacuje spadek wydatków reklamowych w TV o około 6 proc.

"Przez wiele lat TV była medium znacząco przeinwestowywanym. W obliczu kryzysu marketerzy sięgają po najefektywniejsze rozwiązania są nastawieni na szybki efekt. Skutkuje to wzrostem budżetów na internet kosztem TV" - powiedział Maciej Kita, buying director OMD, cytowany w komunikacie.

Dodał, że do tej sytuacji przyczyniło się również wyłączenie sygnału analogowego, które przyniesie spore zmiany wśród obecnych graczy w tym segmencie. "Zyskają przede wszystkim stacje małe, do tej pory niszowe, które zyskały ogólnopolski zasięg. Stracą najwięksi nadawcy" - przewiduje specjalista z OMD.

Reklama

Dom mediowy zwraca przy tym uwagę, że pomimo przypływu budżetów z innych mediów, wzrost internetu znacząco wyhamuje w porównaniu z dwucyfrowymi wzrostami w 2012 - według specjalistów OMD, rok 2013 przyniesie dla tego segmentu wzrosty na poziomie 8 proc.

"Dziś reklama internetowa wychodzi z komputerów i gości zarówno na ekranach mobile jak i TV. Wyraźnie obserwujemy wzrost zainteresowania marketerów formatami Video – coraz chętniej sięgamy po filmy i seriale wtedy, kiedy nam wygodnie, a nie wtedy, kiedy proponują nam je stacje TV w swojej ramówce" - wyjaśnia Kita.

Według prognoz OMD, oprócz internetu wzrost na poziomie 5 proc. zanotuje kino, natomiast reklama zewnętrzna (uwzględniając DOOH) straci około 6 proc. Wydatki na radio utrzymają się na tym samym poziomie, podano także w materiale.