Co to jest i jak działa Katalizator Innowacji?
Projekt wsparty funduszami unijnymi z programu Innowacyjna Gospodarka i Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, promujący innowacje w zarządzaniu biznesem, które mają na celu zwiększenie konkurencyjności firmy. Projekt oparty jest na trzech głównych zagadnieniach z obszaru zarządzania kapitałem klienckim, ludzkim i e-biznesem.
Do kogo skierowany jest projekt?
Do wszystkich, którzy chcą rozwijać swój biznes. Najbardziej jednak do małych i średnich przedsiębiorstw, które nie mają ani środków, ani wiedzy do samodzielnego wdrażania innowacji w zarządzaniu. Dlatego wsparcie profesjonalistów z zewnątrz przy dofinansowaniu unijnym jest dla ich optymalnym rozwiązaniem.
Reklama
Jaki jest zasięg Katalizatora?
Ogólnopolski i wielobranżowy. Ponad 300 firm produkcyjnych i usługowych skorzystało z innowacyjnych rozwiązań tego projektu.
Na czym ta innowacyjność polega?
W zarządzaniu kapitałem ludzkim m.in. na stworzeniu takiego systemu i narzędzi, aby kompetencje pracowników ściśle współgrały z celami firmy. W e-biznesie innowacyjność to coś więcej niż funkcjonalność systemów sieciowych, to m.in. odpowiednia architektura informacji. Z kolei w kapitale klienckim innowacją może być zrządzanie wartością klienta czy wielowątkowe badanie jego satysfakcji, szczególnie tej wynikającej z jakości obsługi.
Po co tak dokładnie badać satysfakcję klienta?
Żeby go nie stracić. W najnowszym badaniu satysfakcji na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków blisko 20 proc. konsumentów przyznało, że w ciągu minionego roku co najmniej raz zrezygnowało z produktu lub usługi z powodu słabej jakość obsługi. Podkreślam, nie słabej jakości produktu czy usługi, ale obsługi.
Co firma może zyskać, uczestnicząc w takim projekcie?
Dużo. Na przykład jedna z firm produkcyjnych zyskała 10 mln zł. Podczas realizacji projektu z zakresu e-biznes, okazało się że przygotowana dla firmy kampania promocyjna sprzedaży internetowej miała błędne założenia. Na początku nie było to wcale oczywiste, dopiero audyt i wspólna praca pozwoliły zdiagnozować i wyeliminować te błędy. Tym samym przygotować nową właściwą kampanię.
Jakie trudności pojawiały się przy realizacji projektu?
Trudności są zawsze głównie sprawozdawcze, ale największą był kryzys. Kiedy się pojawił, wielu przedsiębiorców zwątpiło w sens wdrażanych innowacji. Musieliśmy działać i modyfikować poszczególne zagadnienia do aktualnych potrzeb firmy. Często było tak, że współpraca z danym przedsiębiorstwem zaczynała się jednym tematem, a kończyła zupełnie innym.
To chyba dobrze, że szybko reagowaliście na zmieniające się warunki?
Owszem, ale to wymagało większego nakładu pracy i przysporzyło niemało stresu, szczególnie przedsiębiorcom. Każda bowiem zmiana w firmie wiąże się z ryzykiem, a nie wszyscy w kryzysie chcą ryzykować.