Wskaźnik BIG, mierzący poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, wzrósł o 5 pkt w skali kwartału do 14,11 pkt we wrześniu. Wartość ta jest najwyższa od stycznia 2010 roku, zaś dobre sygnały płyną prawie ze wszystkich badanych sektorów, a przede wszystkim branży budowlanej, wynika z 23. edycji Raportu BIG, przygotowanego przez BIG InfoMonitor.

"Mamy wiele pozytywnych informacji. Wskaźniki rosną w poszczególnych sektorach. Warto podkreślić, ze w sektorze budowlanym, którego wyniki oscylowały na poziomie bliskim zera mamy znaczący wzrost w okolicach 13 pkt. Pomimo trudności efekt poprawy nareszcie zaczyna się realizować" - powiedział prezes BIG InfoMonitora Mariusz Hildebrand podczas konferencji prasowej.

Zaznaczył, że najnowszy wskaźnik pokazuje wyraźną poprawę nastrojów przedsiębiorców, a co ważne odnotował wzrost w dwóch kolejnych okresach na przestrzeni ostatnich sześć miesięcy.

W ostatnich trzech miesiącach wzrosły wskaźniki w poszczególnych branżach, z wyjątkiem branży turystycznej, ale poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności w tym sektorze był już wcześniej wysoki.

Reklama

Wskaźnik BIG dla budownictwa wzrósł do 13,5 pkt , tj. o 10,85 pkt w porównaniu z marcem i jest to znaczący wzrost, bowiem przez wiele miesięcy oscylował wokół zera.

Pomimo dobrych wskaźników polskie firmy mają nadal problemy z terminowym otrzymywaniem płatności. Zdaniem 80% badanych, zatory płatnicze stanowią poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności, a 55% ankietowanych uznaje ten problem za często występujący w branży. Co jednak ważne, udział negatywnych opinii w obu tych kategoriach spadł w porównaniu z poprzednim badaniem.

"Pomimo tych pozytywnych efektów nadal mocno zauważalne są zatory płatnicze, które są istotną przeszkodą prowadzenia działalności gospodarczej. Poziom tych, którzy widzą, że ten problem pojawia się rzadziej wzrósł do 44%, tj. o 3 pkt proc. To jest nie tak wielki wzrost, ale coś pozytywnego zaczyna się dziać" - powiedział Hildebrand.

Dodał, że najbardziej zatory dostrzegają dostawcy usług masowych i producenci. Najlepszą ocenę kontrahentów do regulowania zobowiązań ma branża usług finansowych.

Wskaźnik BIG może przyjmować wartości z zakresu od -100 do 100. Wzrost jego wartości oznacza poprawę oceny bezpieczeństwa działalności gospodarczej, natomiast spadek - pogorszenie sytuacji.