PKP Cargo ma umowę kredytową do kwoty 200 mln zł (ok. 47 mln euro) w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI), a środki wykorzysta na inwestycje taborowe, poinformował członek zarządu ds. finansowych pełniący funkcję prezesa spółki Adam Purwin.

"Kredyty przyznawane przez EBI to bardzo korzystna forma finansowania dla instytucji oraz firm nie tylko w branży kolejowej. Naszym zdaniem, pozyskujemy środki na bardzo dobrych warunkach" - powiedział Purwin na spotkaniu z dziennikarzami.

Zaznaczył, że jest to pierwszy kredyt w historii polskiej kolei, przyznany bez zabezpieczeń Skarbu Państwa, bądź gwarancji bankowych. Spółka może wykorzystać finansowanie w terminie 24 miesięcy od zawarcia umowy. Zgodnie z polityką banku, kwota kredytu nie może przekroczyć 50 proc. wartości realizowanych projektów.

Według komunikatu, PKP Cargo ma kontynuować politykę wymiany swojego taboru, sukcesywnie zwiększając nakłady inwestycyjne na ten obszar działalności. W 2010 roku grupa zainwestowała w modernizację taboru ponad 450 mln zł, w 2011 r. było to 577 mln zł, a w 2012 r. kwota wzrosła do ponad 593 mln zł.

>>> Czytaj też: PKP PLK wykorzystają 95 proc. środków planowanych na ten rok

"Tabor jest sukcesywnie modernizowany, jest to tańsze szczególnie w przypadku lokomotyw spalinowych, gdzie modernizacja kosztować może czterokrotnie mniej niż zakup nowego pojazdu, wydłuża życie lokomotywy o kolejne 20 lat, jak i obniża koszty eksploatacji" - dodał p.o. prezesa.

Na połowę bieżącego roku PKP Cargo dysponuje 2459 lokomotywami i 63,49 tys. wagonami.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (60 proc. udziału w rynku) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. W 2012 roku, spółka przewiozła ok. 117 mln ton ładunków. 

>>> Czytaj też: Prywatyzacja PKP Cargo: Ruszają zapisy na akcje pracownicze