Ręgowski kierował w MAiC pracami nad przygotowaniem Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, który został przyjęty przez Radę Ministrów 8 stycznia. Nadzorował także prace nad nowelizacją uchwalonej również w styczniu przez Sejm ustawy o informatyzacji, która ma usprawnić kontakt z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę i jakości e-usług. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

Nowe przepisy mają ułatwić m.in. korzystanie z profilu zaufanego, czyli darmowego podpisu elektronicznego. Jest on niezbędny, jeśli ktoś chciałby załatwić sprawę w urzędzie za pośrednictwem internetu. Rząd planuje poszerzenie sieci miejsc, w których będzie można potwierdzić profil zaufany, o placówki Poczty Polskiej, banków i instytucji kredytowych.

Przepisy nałożą na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami, dzięki czemu korespondencję do nich będzie można przesyłać także w formie elektronicznej. Do tej pory nie zawsze to było możliwe. Jeżeli jakąś sprawę da się załatwić elektronicznie, podmioty publiczne będą musiały przygotować odpowiednie elektroniczne wzory pism i formularze.

Niedawno MAiC opublikowało dwa raporty dotyczące rozwoju e-administracji w Polsce. Wynika z nich, że w 2013 r. chęć skorzystania z tego rodzaju usług wyraziło 35 proc. internautów, a 62 proc. zamierza w ten sposób kontaktować się z administracją w przyszłości.

>>> Czytaj też: E-administracja w Polsce: korzysta tylko co szósty z nas

47 proc. w tylu urzędach można załatwić niektóre sprawy przez internet

10 mld zł wydamy do 2020 r. na rozwój e-administracji i budowę sieci szerokopasmowych