Marka Google zajęła pierwsze miejsce w rankingu najdroższych marek Brandz Top 100 2014 roku. Łączna wartość najlepszych firm wzrosła o 12 proc.

Ranking najdroższych marek został sporządzony przez firmę badawczą Millward Brown. Zestawienie najcenniejszych firm jest jednym ze wskaźników aktualnej kondycji światowej gospodarki. Świadczy o tym nie tylko kondycja Google’a, ale także wzrost ogólnej wartości światowych znaków handlowych.

Wartość Google’a to 159 mld dolarów, co stanowi 40-proc. wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Przyczyny znakomitej kondycji internetowego giganta wyjaśnia Nick Cooper, Dyrektor Zarządzający Millward Brown Optimor. – W ostatnim roku Google było marką niezwykle innowacyjną – przypomnijmy choćby Google Glass, inwestycje w sztuczną inteligencję czy szereg umów partnerskich, dzięki którym system operacyjny Android zawędrował do innych produktów, nawet do samochodów. Wszystkie te działania stanowią bardzo mocny sygnał dla konsumentów i mówią im o tym, czym jest Google. Te kroki ze strony Google’a zbiegły się w czasie ze spowolnieniem rozwoju Apple’a – stwierdza Cooper.

Drugie miejsce w rankingu Brandz Top 100 zajęło Apple, które straciło 20 proc. wobec ubiegłorocznego wyniku i jest obecnie warte 148 mld dolarów. Chociaż firma utrzymała miejsce w czołówce zestawienia, panuje coraz silniejsze przekonanie o tym, że spółka będzie nadal traciła na wartości. Apple przestaje być synonimem innowacyjnych technologii i nowatorskich produktów. Od śmierci Steva Jobbsa w Apple brakuje wizjonera, który wyznaczyłby dalszy kierunek rozwoju firmy. Doprowadziło to do sytuacji, w której Apple nie skierowało od dłuższego czasu żadnej przełomowego produktu swoim coraz bardziej zniecierpliwionym fanom i inwestorom.

Reklama

Trzecie i piąte na liście zestawienia Brandz Top 100 - IBM i McDonald’s - prawie nie zmieniły swojej wartości. Warto zauważyć, że pierwsze cztery pozycje w rankingu zajęły firmy technologiczne.

>>> Zobacz największe i najpotężniejsze firmy świata w 2014 roku według Forbesa

Koniec światowej recesji

Badanie najlepszych marek przeprowadzone przez Millward Brown odzwierciedla sytuację w światowym biznesie. - Tegoroczny indeks wskazuje koniec recesji oraz silne odbicie wycen a także – po raz pierwszy – realny wzrost w każdej kategorii oraz w całym rankingu Top 100 – skomentował David Roth, prezes firmy The Store należącej do grupy WPP.

Liderami ożywienia są największe marki. O ich sile świadczy to, że aż 71 z nich znajduje się w rankingu również w 2008 roku. - Pomimo zawirowań na rynkach finansowych i w sektorze usług cyfrowych, które zdziesiątkowały rynek w ostatnich latach, te właśnie marki niezmiennie utrzymują się w rankingu Millward Brown, dowodząc odporności i trwałości silnych marek - dodał Roth.

Łączna wartość marek niemalże podwoiła się od pierwszego badania, przeprowadzonego w 2006 roku. Pierwsza setka warta jest 2,9 biliona USD, co oznacza wzrost o 49 proc. w stosunku do wyceny z 2008 roku, który stał się początkiem światowego kryzysu finansowego.

Badanie Brandz Top 100 pokazuje ogólne tendencje dominujące wśród największych firm. Warto zwrócić uwagę między innymi na:

  • wzrastającą rolę marek w życiu konsumentów, wykraczającą daleko poza funkcjonalność produktów, jakimi zajmują się brandy
  • wzrastającą rolę wizerunku marki oraz ogólnej wizji w stosunku do kierowania się firm jedynie kryteriami finansowymi
  • największy wzrost wartości marek odzieżowych
  • regularnie rosnącą rolę spółek technologicznych
  • większy wzrost marki o wysokiej wartości
  • odbicie zachodnich marek na rynkach finansowych w 2014 roku, spadek w rankingu ilości marek z krajów rozwijających się

Ranking przygotowany przez Millward Brown jest jedynym badaniem wartości marek, które poza wartością księgową w swoich szacunkach uwzględnia także opinie byłych, obecnych i potencjalnych nabywców marki.

Pełne zestawienie najcenniejszych marek można znaleźć tutaj.

>>> Czytaj też: Największe banki w Europie Środkowej i Wschodniej

Metodologia badania Brandz Top 100:

Badanie bazuje na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie i uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w rygorystycznych pod względem metodologicznym badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek (dane z agencji Bloomberg i Datamonitor). Umożliwia to pokazanie wymiernej roli marek w generowaniu przychodów i budowaniu kapitalizacji rynkowej spółek. Postrzeganie marek przez konsumentów ma kluczowe znaczenie dla określenia ich wartości, ponieważ na markę składają się zarówno wyniki biznesowe firmy, jak i jakość produktu, klarowność pozycjonowania i pozycja rynkowa.