UPS,DHL, DPD, GLS i Siódemka to wiodący kurierzy w Polsce w 2013 roku. Jednak wkrótce na rynku będzie miała miejsce konsolidacja. DPD Polska chce przejąć jednego z konkurentów – firmę Siódemka S.A , specjalizującą się w e-commerce. Jak zmieni się rynek kurierski w Polsce?

Firma kurierska Siódemka powstała w 1998 roku w Legionowie. Przez 15 lat od małej firmy regionalnej stała się jednym z 5 najważniejszych graczy na rynku. Nie uszło to uwadze największych firm KEP z zagranicznym kapitałem w Polsce. Na przejęcie dobrze zapowiadającej się firmy zdecydował się globalny potentat - DPD.

Choć wniosek złożony został już w kwietniu 2014 roku, urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadal nie wydał decyzji. „ Sprawa jest w toku. Poprosiliśmy przedsiębiorcę o dodatkowe wyjaśnienia” – poinformowała nas Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK. Jeśli do konsolidacji dojdzie, na wszystkich graczy będą czekały nowe wyzwania.

E-commerce języczkiem u wagi?

Reklama

2014 rok i kolejne lata wskazują, że polski rynek KEP będzie areną mocnej rywalizacji o e- commerce. Branża której wartość w Polsce rośnie w skali kilkudziesięciu procent rocznie to łakomy kąsek dla firm kurierskich. O ile w 2001 roku wartość rynku oceniana była na 100 mln złotych, o tyle w 2014 ostrożne szacunki mówią o 35 miliardach PLN.

Wkrótce czeka nas też rewolucja na samym rynku kurierskim. Znacznie większą rolę pełnić będą urządzenia do odbioru paczek, co zapoczątkowali już prekursorzy na rynku operatorów pocztowych. Ale firmy również kurierskie zastanawiają się nad wprowadzeniem tego typu maszyn do obsługi swoich klientów. Fizycznie paczkę, nadal dostarczy kurier, ale decyzja gdzie i kiedy odebrać przesyłkę należeć będzie już do klienta.

Na to wszystko potrzebne są jednak pieniądze i silna pozycja. Dlatego konsolidacja na rynku kurierskim nie dziwi. Nadchodzi walka o klienta na wielu polach, a cena wkrótce przestanie grać najważniejsza rolę. Firmy kurierskie będą musiały się skupić na jakości usługi, a przede wszystkim na jak najlepszej polityce nadawania zwrotów czy reklamacji. Ważne dla klienta będzie również to, na ile firma kurierska, która go obsługuje jest otwarta na wdrażanie nowoczesnych technologii.

Jarosław Śliwa, prezes zarządu Spółki Siódemka S. A.ęcie>

Na tym polu liczą się tylko duże podmioty, zdolne do samodzielnego świadczenia usług na terenie całego kraju . Większość z nich to potężni gracze globalni. Siódemka jest dziś jednym z niekwestionowanych liderów wśród firm kurierskich działających na polskim rynku .Bez żadnych kompleksów skutecznie konkurujemy z dużymi globalnymi graczami. Konsekwentnie realizujemy postawiony sobie cel, chcemy być liderem – firmą pierwszego wyboru w paczkach krajowych. Kolejny rok i wyniki pierwszego kwartału 2014, potwierdzają, że nie zbaczamy z kursu.ęcie>

Przede wszystkim tam, gdzie inni widzą zagrożenie dostrzec szansę. Po upadku Lehman Brothers, w czasach ogólnoświatowego kryzysu, wiele firm z dużą niepewnością patrzyło w przyszłość. Sporo z nich szukało oszczędności we wstrzymaniu inwestycji, czy gruntownej restrukturyzacji. My uznaliśmy, że to idealny moment na zbudowanie przewagi konkurencyjnej i zwiększyliśmy nakłady szczególnie na dział handlowy oraz IT, równolegle, przeprowadziliśmy rewizję i optymalizację procesów . Postawiliśmy na specjalizację koncentrując się na paczkach; gdy w 2008 roku stawialiśmy na e – commerce- mało kto upatrywał w nim szansę. Siódemka była jedną z pierwszych firm, które wykorzystały potencjał handlu elektronicznego i decyzja ta okazała się bardzo trafnym posunięciem. Jeśli dodamy do tego świetny zespół – mamy gotowy przepis na sukces Siódemki.ęcie>

Z naszej lokalności i świetnej znajomości tego rynku uczyniliśmy atut. Często słyszeliśmy, że nie uda nam się konkurować z globalnymi graczami, że jesteśmy lokalną firmą, która działa wyłącznie na terenie Polski i przez to ma mniejsze możliwości. Dzisiaj jesteśmy firmą, która nie tylko doskonale rozumie rodzimy rynek, ale szybciej i bardziej efektywnie niż konkurencja, reagujemy na dynamiczne otoczenie biznesowe oraz wymogi jakie stawiają klienci. 26,5 miloina paczek dostarczonych w 2013 , wymownie oddaje naszą pozycję.ęcie>

Krajowy e-commerce rozwija się podobnie jak handel elektroniczny na Zachodzie. Główne trendy wyznaczają takie rynki, jak amerykański czy brytyjski. Tą samą ścieżką podążają np. kraje skandynawskie i Niemcy, a za nimi Polska. Możemy spodziewać się upowszechnienia usług, które w zachodnim retailu są już standardem. Mam na myśli przede wszystkim ofertę wielokanałowej dystrybucji towarów i logistykę zwrotów. Bardzo ważne będzie także wprowadzenie tanich i łatwo dostępnych rozwiązań umożliwiających rozliczenia bezgotówkowe u kuriera, za przesyłane towary.ęcie>

To dopiero zalążek rewolucji w handlu, która już się rozpoczęła. Niedługo rolę sklepowego koszyka przejmie smartfon, a znaczenie tradycyjnego retailu znacznie się zmniejszy. Sklepy zaczną pełnić rolę ekspozycji, a faktyczne zakupy będą dokonywane przede wszystkim w sieci. I choć nie zdążyliśmy się jeszcze do końca oswoić z e-commerce, to już coraz większą popularność zyskuje m-commerce. Wartość sprzedaży dokonywanej za pomocą urządzeń mobilnych stale rośnie, a sprzedawcy wprowadzają dopasowane do tego segmentu rozwiązania sklepowe, oraz dedykowane strony internetowe.ęcie>

Kluczem do sukcesu firm będzie jakość świadczonej usługi przez kuriera i oferowane rozwiązania ułatwiające jej „materializację” poprzez maksymalizowanie wpływu klienta na jej przebieg. Coraz częściej jakość dostawy jest determinantą kolejnych zakupów w tym samym e-sklepie a niski poziom satysfakcji z usługi potrafi zniekształcić ocenę zakupionego produktu. W najbliższych latach będzie rosło znaczenie tzw. Service Pointów oraz paczkomatów, jako alternatywnych kanałów dystrybucji towarów, spełniających m.in. rolę nie tylko punktów odbioru paczek, ale też nadawania. ęcie>

Branża kurierska coraz ściślej związana jest z handlem elektronicznym, a głównym celem podmiotów e-commerce jest i będzie wzrost wartości sprzedaży. Już teraz obserwujemy, że w Polsce zmienia się podstawowy parametr konkurencji. Z ceny przenosi się na dystrybucję towarów. Tak jest od dłuższego czasu na Zachodzie. Pól bitew będzie kilka, m.in. minimalizacja kosztów, jak najszybsze doręczanie przesyłek, ale także np. wspomniane wcześniej umożliwienie klientowi wyboru sposobu odebrania paczki. ęcie>

ęcie>