Litwa jest ósmym krajem Unii Europejskiej, którego regulator wydał zgodę przewoźnikowi.

- Uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa na Litwie jest kolejnym krokiem w realizacji strategii PKP Cargo, zakładającej ekspansję zagraniczną. Systematycznie budujemy pozycję w regionie poprzez możliwość prowadzenia samodzielnej działalności w ośmiu krajach Unii Europejskiej. Naszym celem jest pozycja lidera w Europie Środkowej oraz oferowanie klientom komplementarnych usług logistycznych z wykorzystaniem naszego potencjału przewozowego i spedycyjnego - powiedział prezes Adam Purwin, cytowany w komunikacie.

Wydany przez litewskiego regulatora certyfikat bezpieczeństwa pozwoli PKP Cargo na operowanie jako samodzielny przewoźnik umowny do stacji Szestokai, gdzie w odległości 22 km od granicy znajduje się przeładunkowy terminal towarowy. Pozostała infrastruktura kolejowa Litwy oparta jest w głównej mierze o standard 1520 mm (szerokotorowy).

- Bezpośredni przejazd PKP Cargo do stacji Szestokai przyczyni się do skrócenia czasu przewozu, dzięki wyeliminowaniu dodatkowych czynności w procesie przekazywania i przyjmowania przesyłek pomiędzy przewoźnikami na granicy. (...) Ponadto możliwość samodzielnej realizacji przewozów do i z terminala przeładunkowego położonego przy stacji Szestokai da PKP Cargo szansę na poszerzenie biznesu – będziemy mogli zaoferować klientom obsługę całego procesu transportowego i handlowego przez jeden podmiot – powiedział członek zarządu ds. handlowych Jacek Neska.

Reklama

Oprócz uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa od litewskiego regulatora, w pierwszej połowie 2014 roku regulatorzy czterech innych państw Unii Europejskiej: Austrii, Holandii, Niemiec i Słowacji przedłużyli części B certyfikatu spółce PKP Cargo. Niebawem przedłużony zostanie także certyfikat na Węgrzech. Największy polski i drugi w Unii Europejskiej kolejowy przewoźnik towarowy posiada także certyfikaty bezpieczeństwa na obszarze Czech i Belgii, przypomina przewoźnik.

- Operacje za granicą stanowią coraz ważniejszy element działalności PKP Cargo. W pierwszym kwartale 2014 roku przewozy tranzytowe oraz importowe i eksportowe stanowiły łącznie 53 proc. wszystkich przewozów zrealizowanych przez spółkę. Dywersyfikacja źródeł przychodów na rynki zagraniczne jest jednym z elementów strategii przewoźnika. Pod względem udziału w przychodach od zagranicznych klientów zewnętrznych prym wiodą firmy z Niemiec (31 proc.), Czech (18 proc.) i Słowacji (12 proc.) - czytamy dalej.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (ok. 49% udziału w rynku według masy i ok. 59 proc. według pracy przewozowej w 2013 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.