Ponad 60 proc. Polaków uważa, że jesteśmy narodem innowacyjnym, a klimat w Polsce sprzyja rozwojowi innowacyjności, jak wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014”. Doceniamy znaczenie rozwiązań innowacyjnych w życiu codziennym, poprawiają one jakość i komfort życia, dają poczucie bezpieczeństwa. Zdecydowanie najważniejszym obszarem tworzenia innowacyjnych rozwiązań i produktów jest obszar zdrowia.

ikona lupy />
Obszary innowacji / Media

Co trzeci badany uważa się za osobę innowacyjną, a więcej niż połowa lepiej niż siebie ocenia Polaków jako naród, twierdzi 66 proc. badanych. Szczególnie młodzi respondenci z wyższym wykształceniem chętnie widzą siebie jako osoby innowacyjne. Innowacyjny Polak to według badanych osoba kreatywna (45 proc.), ale także przedsiębiorcza (38 proc.) i oryginalna (32 proc.).

Reklama

Według raportu, 75 proc. uważa, że produkty innowacyjne pomagają w codziennym życiu i pozwalają zaoszczędzić czas (81 proc), a jedna trzecia badanych kojarzy innowacje z rozwiązaniami, które poprawiają jakość i komfort życia.

Zdaniem profesora Janusza Czapińskiego, Polacy mają niedosyt tego typu rozwiązań. - Dostrzegają potencjał innowacyjności w ludziach, są niewątpliwie kreatywni, przedsiębiorczy, uparci i odporni psychicznie, ale brak im gotowości i umiejętności współpracy - komentuje psycholog społeczny.

>>> Czytaj też: Wiceminister finansów: „Ozusowanie” umów śmieciowych nie zwiększy dochodów budżetu w 2015 r.

Wśród sektorów innowacji najbardziej doceniane jest zdrowie

ikona lupy />
Utrudnienia we wprowadzaniu innowacji / Media

Zaskakuje fakt, że jeśli chodzi o wagę innowacyjnych rozwiązań, liderem jest zdrowie. 88 proc. badanych jest zdania, że innowacje wpływają na skuteczność leczenia, komfort pacjentów i pozwalają skrócić czas hospitalizacji (84 proc.).

Szczególnie istotnym obszarem w kontekście innowacyjności jest także bezpieczeństwo. Aż 85 proc. Polaków twierdzi, że dzięki rozwiązaniom innowacyjnym czuje się bezpieczniej. Tyle samo zgadza się ze stwierdzeniem, że wyraźne odblaskowe oznakowanie dróg i pojazdów korzystnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa, a pasy bezpieczeństwa to jeden z najskuteczniejszych środków ratujących życie podczas wypadków samochodowych.

Produkty innowacyjne są postrzegane jako proste rozwiązania ułatwiające życie. Połowa badanych ma z nich korzystać codziennie, zarówno w domu i w pracy, gdzie takie rozwiązania zdaniem 88 proc. ułatwiają wykonanie i podnoszą jakość pracy. Dodatkowo 87 proc. jest zdania, że pracodawcy powinni szkolić pracowników i zachęcać ich do kreatywnego myślenia.

Potencjał innowacyjności Polacy dostrzegają głównie w ludziach. Na szczeblu ogólnopolskim - zarówno w gospodarce, przemyśle, jak i systemie szkolnictwa - przeważają już rozwiązania tradycyjne. Twierdzi tak ponad 70 proc. badanych.

– Innowacje to motor napędowy wszelkich działań zarówno na szczeblu globalnym, lokalnym, jak i indywidualnym – skomentował Sebastian Arana Araya, dyrektor zarządzający 3M Poland. - Nie wyobrażam sobie rozwoju kraju, przedsiębiorstwa, (…) bez inwestowania w rozwój innowacyjnych rozwiązań.

Ponad 50 proc. respondentów ma poczucie, że klimat w kraju sprzyja rozwojowi innowacji, wspierać je powinien sojusz władz publicznych ze światem nauki, na dalszy plan spadły oczekiwania wobec firm. Zdaniem prof. Czapińskiego, indywidualna kreatywność Polaków poprawia jakość życia, ale nie daje efektu gospodarczego w skali kraju, a na drodze od pomysłu (indywidualnego) do przemysłu brakuje w Polsce dramatycznie tego, co decyduje o sukcesie firm, czyli zaufania i współpracy.

>>> Czytaj też: Jakimi produktami Polska podbija świat? Oto 10 hitów eksportowych [GALERIA]