Nawet spowolnienie i szalejące skandale korupcyjne nie powstrzymają Banku Światowego przed stwierdzeniem, że biznes ma tam coraz lepiej.

Rosja, Chiny, Indie i Brazylia uzyskały wysokie noty w raporcie „Doing Business” opublikowanym przez Bank Światowy. Zdaniem Financial Times, częściowo odpowiada za to zmiana metodologii badania.

W tym roku Polska zajęła najlepsze w historii, 25 miejsce - Nasza administracja jakiś czas temu przyjrzała się rankingowi. Zaczęliśmy zmieniać prawo i praktykę działania tak, by coraz lepiej wypadać – wskazuje Paweł Majtkowski, główny analityk Aviva - Gdy ktoś zna mechanizmy, metodologię i kryteria, jest w stanie znacząco poprawić swoją pozycję. Po prostu trafia w klucz.

BRICS wciąż w formie

W tej chwili Rosja jest pogrążona w głębokiej recesji wywołanej międzynarodową izolacją i sankcjami ze względu na działania na Ukrainie Mimo to jej pozycja poprawiła się z 62 miejsca w zeszłym roku do 51 w tym. Tym samym w świetle raportu atmosfera dla biznesu jest tam lepsza niż w Grecji czy Luksemburgu.

Chiny, gdzie rząd faworyzuje krajowy biznes ku coraz większemu niezadowoleniu zagranicznych inwestorów, awansowały o 6 miejsc, na 84 pozycję.

Indie, których premier Narendra Modi postawił sobie za cel poprawienie pozycji kraju w takich rankingach, zajęły 130 miejsce.

Awansowała nawet Brazylia, której gospodarka grzęźnie w recesji i wstrząsana jest skandalami korupcyjnymi na ogromną skalę. Obecnie zajmuje 116 miejsce.

Jedyną gospodarką grupy BRICS, której pozycja w rankingu spadła było RPA, które zajmuje 73 pozycję, 30 oczek niżej, niż rok temu.

- Ranking Doing Business to przede wszystkim ważny przekaz wizerunkowy. Jeżeli kraj jest wysoko lub systematycznie przesuwa się na wyższe miejsca, może tym na siebie zwrócić uwagę inwestorów – uważa Szymon Zajkowski z domu maklerskiego mBanku.

Wskaźniki opierają się na podstawowych sprawach, takich jak czas zakładania działalności gospodarczej, dostęp do elektryczności oraz szybkość rozwiązywania sporów sądowych.

- Wydaje mi się, że dużo ważniejsze niż sama pozycja, jest trend, który obserwujemy – wskazuje Majtkowski - Trend od kilku lat pokazuje, że powinno robić się w Polsce biznes coraz lepiej i w gruncie rzeczy jest to zgodne z prawdą.

Ranking pełen kontrowersji

Zdaniem polityków części rynków wschodzących rankingi faworyzowały duże, rozwinięte gospodarki i nie bierze pod uwagę uwarunkowań lokalnych, takich jak klimat czy zasoby naturalne.

W odpowiedzi na zastrzeżenia wysuwane przede wszystkim przez Chiny, Bank Światowy wprowadził nową metodologię, która ma na celu przede wszystkim wskazanie najlepszych praktyk z całego świata. Jednak zmiany w tegorocznym zestawieniu tylko potwierdzają stanowisko krytyków.

Jednak raport nie oddaje ogólnego klimatu biznesowego panującego w kraju. Nie bierze pod uwagę między innymi korupcji, nepotyzmu czy choćby dynamiki wzrostu PKB. Z tego względu Rosja ze swoją bogatą historią rzucania kłód pod nogi zagranicznych inwestorów, ma piąte miejsce w światowym rankingu. Podobnie Islandia, której gospodarka znacznie się skurczyła w wyniku kryzysu z 2008 roku, jest nadal wskazywana jako jedno z lepszych miejsc do prowadzenia biznesu.

Inni krytycy wskazują, że raport faworyzuje państwa autorytarne, jako te, które są w stanie szybko wprowadzić trudne reformy, bez konieczności długotrwałego, demokratycznego osiągania kompromisu.

Bank Światowy: to tylko ranking

W odpowiedzi na te zarzuty przedstawiciele Banku Światowego wskazują, że ranking ma swoje wady, jak wszystkie tego typu zestawienia. Augusto Lopez-Claros, szef departamentu wskaźników w Banku Światowym ostrzega przed nadinterpretacjami -- Dobre miejsce w rankingu nie oznacza od razu, że kraj wkroczy na ścieżkę rozwoju w najbliższym czasie – wskazuje.

Zdaniem Pawła Majtkowskiego z Avivy ten konkretny ranking jest pomocą dla nieznacznej grupy inwestorów, głównie średnich - Nie posiadają własnych analityków przez co trudniej im przewidzieć skutki planowanej inwestycji – wskazuje. Z jego opinią zgadza się Szymon Zajkowski - Międzynarodowi inwestorzy zanim zdecydują się wejść na dany rynek, i tak przeprowadzają własne analizy, bardziej szczegółowe i nakierowane na konkretne czynniki ważne dla ich biznesu.