Klientów, według badań zleconych ARC Rynek i Opinia, przyciąga większa liczba programów (w tym w jakości HD) oraz cyfrowa nagrywarka, pozwalająca na nagrywanie programów.

Cyfrowa telewizja to sposób operatorów kablowych na zwiększenie przychodów i zatrzymanie klientów w walce o rynek z platformami satelitarnymi. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba abonentów tych ostatnich rosła w tempie przekraczającym 40 proc. rocznie, a obecnie liczba klientów przekracza 3 mln. Tymczasem abonentów kablówek przybywa z roku na roku średnio o kilka procent, a ich liczba wynosi około 4,5 mln.

Metoda jest prosta – nie możesz pokonać konkurenta, to go wykorzystaj

Głównym motorem wzrostu kablówek był przez ostatnie lata coraz szybszy internet oraz oferta telefonii stacjonarnej. Gdy jednak platformy satelitarne zaczęły wprowadzać kolejne usługi — m.in. wideo na żądanie, cyfrowe nagrywarki oraz coraz większą liczbę kanałów w HD — operatorzy kablowi postawili na telewizję cyfrową. Dzięki temu mogą zaoferować klientom większą liczbą kanałów i te same usługi, co platformy. Cyfrową telewizję mają więc wszyscy najwięksi operatorzy kablowi — UPC Polska, Vectra, Multimedia, Grupa Aster — ale także nieco mniejsi. UPC wprowadziło tę usługę jako ostatni z największych graczy.

Reklama

W sierpniu, według szacunków GP, z oferty cyfrowej w kablówkach korzystało już ponad 260 tys. klientów. Teraz liczba ta jest większa choćby za sprawą 50 tys. klientów w UPC Polska.

Polacy lubią technologiczne nowości

Operatorzy podkreślają, że telewizja cyfrowa to dla nich sposób na budowanie przewagi konkurencyjnej. Na konieczność jej budowania uwagę zwraca Jerzy Straszewski, prezes zrzeszającej branże Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Według niego, brak nowych usług i szerszej oferty dla klientów, szczególnie płacących obecnie za najniższe pakiety, może grozić ich utratą na rzecz naziemnej telewizji cyfrowej.

— Zainteresowanie telewizją cyfrową świadczy o tym, że Polacy są otwarci na nowoczesne usługi, a rozrywka nowej generacji, którą można personalizować i dostosowywać do swoich potrzeb, trafia w ich oczekiwania — mówi Simon Boyd, prezes UPC Polska.

Zapowiada, że na początku przyszłego roku telewizja cyfrowa dostępna będzie w kolejnych miastach — Bydgoszczy, Kielcach i Lublinie.

Badanie, jakie dla UPC przeprowadziła ARC Rynek i Opinia, pokazują też stosunek klientów do nowych technologi oferowanych przez telewizję cyfrową. Aż 2/3 klientów cyfrowej oferty UPC zdecydowało się na dekoder z funkcją nagrywania programów, która była wymieniana za najważniejszą przez 40 proc. badanych. 21 proc. przyznało, że ważne są kanały w HD. Klienci UPC przyznali, że programy nagrane na DVR (czyli cyfrowej nagrywarce) oglądane sa dwa razy częściej, niż filmy z płyt DVD.

Michał Fura