"Wykonana praca przewozowa w październiku br. wyniosła 2,5 mld tkm, o 9,3% mniej niż w październiku ub. roku, a narastająco po 10 miesiącach była równa 21,5 mld tkm (-8,4% rdr)" - czytamy w komunikacie.

Grupa po 10 miesiącach 2016 roku miała 51,54% udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 43,91% pod względem masy. Udział rynkowy grupy mierzony pracą przewozową rośnie nieprzerwanie szósty miesiąc z rzędu z 49,1% w kwietniu do 53% w październiku br., podano również.

"Przyczyną mniejszych przewozów krajowych w październiku br. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku była słabsza dynamika m.in. na rynkach węgla kamiennego, rud i pirytów, kamienia i metali. Mniejsze przewozy węgla były spowodowane utratą w ubiegłym roku części zleceń dla największych grup energetycznych w Polsce, a także zmniejszone przewozy w imporcie ze Wschodu i w eksporcie przez porty morskie (restrukturyzacja branży, zmniejszenie produkcji poszczególnych kopalń)" - czytamy w komunikacie.

Zmniejszone przewozy rud i pirytów były efektem mniejszego importu przez porty morskie do hut na południu kraju w związku z mniejszą produkcją stali. Niższy wolumen przewozów kamienia wynikał z niskiego stopnia realizacji inwestycji drogowych oraz kolejowych. Zmniejszone przewozy metali to rezultat spadku zapotrzebowania na te artykuły dotychczas transportowane przez porty morskie oraz do krajów Europy Zachodniej, podano także.

"W porównaniu do poprzedniego miesiąca, w październiku br. wzrosły przewozy w kilku grupach towarowych, m.in. węgla kamiennego (m.in. wzrost zapotrzebowania elektrowni przed sezonem grzewczym), kontenerów (m.in. wzrost przewozów z/do portów morskich ze sprzętem AGD oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód, w tym rozwój przewozów z/do Chin), metali i wyrobów (wzrost przewozów w eksporcie), ropy i przetworów (m.in. wzrost zapotrzebowania na rynku krajowym), innych artykułów chemicznych (wzrost przewozów gazów w imporcie ze wschodu), nawozów (wzrost przewozów w eksporcie przez porty) oraz drewna (m.in. wzrost importu drewna i zrębki drzewnej z Białorusi)" - czytamy w komunikacie.

PKP Cargo zadebiutowało w październiku 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnych, spedycji, oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce (47,8% udziału w rynku według masy i 55,9%% według pracy przewozowej w 2015 r.) oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

(ISBnews)