Z ankiety "Cyfryzacja w czasie pandemii w małych i średnich firmach" wynika, że 42 proc. małych firm deklaruje jednak, iż ich inwestycje w rozwiązania cyfrowe mają związek z pandemią koronawirusa.

Co trzecia z tych firm w ubiegłym roku wprowadziła zdalną obsługę klientów, a co czwarta - internetowe kanały komunikacji z partnerami biznesowymi, klientami i pracownikami. Ponad połowa ankietowanych potwierdziła, że internet nie jest dla nich podstawowym modelem sprzedaży ich produktów, natomiast mimo tego podjęli inwestycje w cyfrowe rozwiązania.

W badaniu PKO Leasing 14 proc. przedsiębiorców zadeklarowało, że wszystkie zmiany cyfrowe wdrożyli jeszcze przed pandemią. 33 proc. badanych zapowiedziało, że wprowadzi zmiany tego rodzaju w ciągu kolejnych 6 miesięcy. Ponad połowa ankietowanych twierdzi, że cyfrowe rozwiązania są im potrzebne i dzięki nim utrzyma się na rynku. 35 proc. badanych natomiast chce, aby cyfryzacja przełożyła się na poprawę ich konkurencyjności.

Najbardziej cyfrowe są firmy, które działają w szeroko pojętych usługach, handlu oraz branży medycznej - czytamy w opracowaniu rezultatów badania. Ponad połowa firm z tych branż inwestuje w rozwiązania cyfrowe. Najmniej technologiczne są natomiast przedsiębiorstwa branży budowlanej i transportowej - wynika z ankiety.

Reklama

Mali przedsiębiorcy, choć w kwestii cyfryzacji własnej działalności pozostają zachowawczy, według PKO Leasing inne oczekiwania mają wobec swoich partnerów biznesowych. 83 proc. badanych oczekuje, że będą oni wdrażali cyfrowe innowacje w swoich firmach.

Badanie PKO Leasing zostało przeprowadzone na grupie 500 klientów banku z aktywną umową leasingową w styczniu 2021 r. (PAP)

mfr/ drag/