W dyskusji udział wzięli:

Piotr Król, zastępca przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury

Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska

Reklama

Bartosz Najman, wiceprezes Zarządu Inelo Polska

Mariusz Derdziak, kierownik Sprzedaży DKV EURO SERVICE Polska Sp. z o.o.

Dawid Piekarz, wiceprezes Instytutu Staszica

Moderator: Piotr Szymaniak, dziennikarz Dziennika Gazety Prawnej

Po 10 latach Polska zmienia technologię poboru opłat za przejazd odcinkami dróg płatnych. Naliczanie i pobór opłat w oparciu o technologię mikrofalową (DSRC) zastąpi system oparty o geolokalizację GPS. Na trzy miesiące przed godziną zero operator systemu wciąż nie podpisał jednak umów z dostawcami kart flotowych, a na rynku brakuje montowanych w pojazdach urządzeń (tzw. OBU) służących do poboru opłat. W tej sytuacji należy się spodziewać, że w większość opłat będzie wnoszonych za pomocą aplikacji mobilnej eToll, przygotowaną przez Krajową Administrację Skarbową. Czy uda się płynnie przeprowadzić przejście z jednego systemu do drugiego, czy też od październik będzie stał pod znakiem chaosu, paraliżu transportu i kłopotów za naliczaniem kar za przejazdy, za które system nie pobierze opłaty.

Zagadnienia:

  • Wady i zalety technologii satelitarnej z punktu widzenia przewoźników oraz skarbu państwa.
  • Pobór opłat w oparciu o aplikację z punktu widzenia efektywności działania przewoźników drogowych.
  • Problemy z dostępnością OBU w obliczu załamania się łańcuchów dostaw w handlu transkontynentalnym związanych m.in. z pandemią COVID-19.
  • Odpowiedzialność przewoźników w sytuacji awarii systemu dostawcy usług teleinformatycznych.
  • Wymagania dla dostawców usług EETS dotyczące certyfikacji urządzeń OBU.
  • Koszty transmisji danych pojazdów zagranicznych korzystających z roamingu.
  • Problem „śledzenia” pojazdów nieobjętych systemem SENT nie tylko podczas przejazdu drogami płatnymi.
  • Czy nowy system poboru opłat dla pojazdów osobowych zwiększy wymogi związane z ewidencjonowaniem przejazdów pojazdami o d.m.c. 3,5 t.
  • Dodatkowe ryzyko związane z nałożeniem administracyjnych kar pieniężnych za przejazd bez opłaty, koszty związane z komunikacją pomiędzy leasingodawcą a organem kontrolnym oraz regresem wobec kierującego.