"W ocenie zarządu, na wzrost zysku netto za rok 2021, w porównaniu do wyniku za rok 2020 o 109,9%, oraz wzrostu przychodów ze sprzedaży o 33,7%, miały wpływ:

- bardzo dynamiczny pocovidowy wzrost popytu na części do samochodów, który utrzymywał się przez cały rok 2021,

Reklama

- ograniczenie produkcji nowych aut spowodowane brakiem dostępności półprzewodników, wywołało zwiększenie popytu na samochody używane,

- zapewnienie ciągłości dostaw do klientów poprzez rozbudowaną sieć filialną, oraz najszerszą ofertę produktową wynikającą ze znacznej ilości dostawców dającą również możliwość dywersyfikacji ryzyka w przypadku niedostępności towarów u producentów,

- wzrost przychodów wywołany wzrostem cen sprzedaży. Wysoka inflacja wraz z ożywieniem gospodarczym wywołała przejściowy efekt kiedy przychody rosną znacznie szybciej niż koszty,

- wyższa dynamika przychodu ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów (33,7%) niż kosztów sprzedaży (26,7%) przekłada się również na historycznie wysoki poziom rentowności na poziomie 5,7% (3,6% za analogiczny okres roku poprzedniego)

- ograniczenie zadłużenia grupy mierzone wskaźnikiem dług netto do EBITDA,

- wskaźnik poziomu zadłużenia grupy kapitałowej spółki na dzień 31 grudnia 2021 roku, określony jako wartość długu netto do EBITDA na dzień 31 grudnia 2021 roku, wyniósł ok 1,19,

- poziom zapasów w grupie kapitałowej spółki na dzień 31 grudnia 2021 roku wyniósł 3.112 mln zł i jest wyższy o ok. 40% w stosunku do stanu na koniec roku 2020" - czytamy w sprawozdaniu zarządu.

Zysk operacyjny wyniósł 908,71 mln zł wobec 507,08 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł odpowiednio: 1 038,72 mln zł wobec 638,23 mln zł rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 12 242,05 mln zł w 2021 r. wobec 9 159,17 mln zł rok wcześniej.

"Grupa odnotowała 33,7% wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku, co wynikało ze wzrostu skali działalności operacyjnej i geograficznego rozwoju sieci sprzedaży" - czytamy dalej.

W 2021 roku grupa otworzyła 21 nowych filii, co oznacza, iż na dzień 31 grudnia 2021 roku sieć sprzedaży liczyła łącznie 578 filii (2020: 557), na co składa się 240 filie polskie i 338 filii zagranicznych, oraz 240 filii polskich i 317 filii zagranicznych odpowiednio na koniec 2020 roku.

"W 2022 roku planujemy otwarcie kilkunastu nowych filii w krajach, w których prowadzimy działalność. W Polsce skupimy się na dalszym podnoszeniu i ujednoliceniu standardów już istniejących placówek" - napisał prezes Maciej Oleksowicz w liście dołączonym do raportu.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2021 r. wyniósł 482,16 mln zł wobec 222,61 mln zł zysku rok wcześniej.

Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2004 r.

(ISBnews)