Z badania "Czy polski biznes jest zrównoważony?" zrobionego przez IBRiS na zlecenie EY wynika, że "79 proc. polskich przedsiębiorstw ma świadomość, że działania związane z ochroną środowiska będą zyskiwały na znaczeniu w ich branży w przeciągu 3-5 lat, a 66 proc. uważa, że są one strategiczne dla ich sektora". Jak podkreślono, "aż 18 proc. organizacji nie planuje podjęcia żadnych kroków w zakresie ograniczenia śladu węglowego".

Segregacja odpadów przede wszystkim

Polskie firmy jako priorytet stawiają rozwiązywanie lokalnych wyzwań, co "w wielu przypadkach wynika również z obowiązków regulacyjnych" - podano. "Najwięcej - 91 proc. - angażuje się w działania związane z segregacją odpadów. Na drugim miejscu wymienione zostało inwestowanie w energooszczędne rozwiązania (83 proc.), a potem ograniczenie ilości odpadów (80 proc.) i zanieczyszczeń powietrza (71 proc.). Jedynie trzy na pięć firm wskazało na redukcję śladu węglowego" - wskazano w raporcie. Dodano, że rodzime przedsiębiorstwa większą uwagę przekładają do lokalnych problemów.

Presja ze strony regulatorów i klientów

Reklama

"Firmy ignorujące odpowiedzialność środowiskową, ale także społeczną i korporacyjną, mogą znaleźć się pod większą presją ze strony regulatorów rynku, a także notować spadek zainteresowania ze strony coraz bardziej świadomych klientów" - ocenił, cytowany w raporcie, Jarosław Wajer, przedstawiciel EY. "Nie dziwi fakt, że polskie firmy coraz chętniej, choć jeszcze wciąż w dość skromnym zakresie, podejmują działania spełniające wymogi ESG (environmental, social and corporate governance - PAP)" - dodał. Jego zdaniem podejmowane przez polskie firmy ekologiczne działania są dość rozbieżne z najpilniejszymi wymogami światowymi. "Wynika to z ich bezpośredniego powiązania z bieżącą działalnością biznesową organizacji, a nie długofalową, holistyczną strategią" - tłumaczył przedstawiciel EY.

Nie tylko ekologia

Z badania wynika, że firmy coraz częściej dostrzegają, że zrównoważony rozwój nie kończy się na wątkach związanych z ekologią. Przeważający odsetek badanych realizuje działania w zakresie uczciwych praktyk pracy (65 proc.), bezpieczeństwa w miejscu zatrudnienia (61 proc.), wsparcia społeczności lokalnych (60 proc.), zdrowia (58 proc.), dobrego samopoczucia (52 proc.), oraz równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (51 proc.).

Badanie "Czy polski biznes jest zrównoważony?" zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie EY w lutym 2022 roku na próbie 200 firm działających na rynku ogólnopolskim, każda zatrudniająca minimum 200 pracowników.

EY w Polsce zatrudnia ponad 5 tys. osób. (PAP)

autorka: Ewa Nehring