"Terminal LNG wyposażony jest w trzy stanowiska do załadunku cystern, którymi od lipca br. można przeładować 185 tys. ton LNG w skali roku, zamiast obecnie dostępnych 130 tys. ton. Usługa świadczona jest przez całą dobę. Maksymalnie w tym czasie można załadować nawet 40 cystern samochodowych" - podał Gaz-System.

Jak poinformowała spółka, powodem zwiększenia usługi jest wzrost popytu na LNG w Polsce, który jest wykorzystywany do tzw. "wyspowej" gazyfikacji kraju.

"Dzięki cysternom surowiec trafia do miejscowości, które są oddalone od przesyłowych sieci gazociągów. LNG jest dowożony do lokalnych stacji regazyfikacji. Tam zmienia się jego stan skupienia ze skroplonego w lotny, a następnie dostarcza do odbiorców lokalną siecią dystrybucyjną" - wyjaśnia Gaz-System.

Z informacji spółki wynika, że dotąd wyjechało z terminalu w sumie ponad 18 tys. cystern. Jednorazowo transportem kołowym zabierane jest ok. 18 ton, czyli 40 m sześciennych LNG. Surowiec po regazyfikacji zwiększa swoją objętość sześciuset-krotnie. Zatem z załadunku jednej cysterny otrzymujemy 24 tys. m sześciennych gazu.

Reklama

W 2020 roku załadowano do cystern około 60 tys. ton LNG, natomiast w zeszłym roku zostało przekroczone 100 tys. ton.

Gaz-System jest spółką strategiczną, odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu.