PeM zarezerwowała też przyłącza o mocy 5 MW na ultraszybkie ładowarki przy autostradzie A2 i 630 kW przy A4, ale stawia także na superszybkie stacje w centrach miast.

Polenergia, kontrolowana przez Dominikę Kulczyk i kanadyjski fundusz Brookfield Renewable Partners – poza budową farm wiatrowych na lądzie i Bałtyku, stawianiem farm słonecznych, sprzedażą i dystrybucją energii elektrycznej oraz montażem paneli fotowoltaicznych, pomp ciepła i magazynów energii – będzie rozwijać sieć ładowania samochodów elektrycznych.

− Elektromobilność jest dla nas doskonałym obszarem rynku, na który możemy alokować naszą zieloną energię z własnych odnawialnych źródeł – tłumaczy w rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl Artur Kalicki, członek zarządu Polenergia eMobility (PeM). − Warto podkreślić, że elektromobilność ma sens tylko wtedy, gdy energia zasilająca pojazdy pochodzi przede wszystkim z OZE – przekonuje.

Jak tłumaczy spółka, wszystkie jej stacje ładownia, dla których zawierana jest osobna umowa zakupu energii, będą zasilane „zieloną” energią w standardzie Energia 2051. Oznacza to, że sprzedawana kierowcom energia w praktycznie każdej godzinie doby będzie mieć realne pokrycie w generacji energii z OZE. W podobnym standardzie energię kupuje już w Polsce inny operator stacji ładowania, GreenWay.

Reklama

Duże inwestycje w miastach i przy trasach

Polenergia na przełomie roku uruchomiła trzy pierwsze lokalizacje – z czego największe to warszawskie centrum handlowe Factory Ursus (dwa punkty CCS o łącznej dzielonej mocy 120 kW oraz trzy punkty po 10 kW AC) i lokalizacja przy ul. Mickiewicza 29 w Katowicach (dwa punkty CCS o łącznej dzielonej mocy 150 kW plus punkt AC o mocy 11 kW).

Spoglądając na przetargi organizowane przez spółkę, znajdziemy tam kolejne lokalizacje w których PeM planuje stacje ładowania: MOPy po obu stronach autostrady A2 między Poznaniem a Świeckiem (zaplanowane po 6 stanowisk i warunki przyłączeniowe po 1 MW na każdą ze stron autostrady), dwie we Wrocławiu (po 120 kW DC i dodatkowo słupki AC), dwie w Poznaniu (w tym na Starym Mieście), w Świdnicy (dwie stacje DC), Gnieźnie (dwa DC o łącznej mocy 180 kW), Łęcznej (150 kW DC), Koszalinie (120 kW DC), przy węźle na autostradzie A4 pod Bolesławcem (630 kW mocy przyłączeniowej), przy S8 między Piotrkowem a Tomaszowem (przyłącze 630 kW), przy DK10 między Szczecinem a Piłą, przy obwodnicy Gdańska (180 kW DC), w Strzelnie (kujawsko-pomorskie), w Pszczynie (przyłącze 180 kW) i Krakowie (przyłącze 100 kW). To huby tranzytowe, śródmiejskie lub łączone (przy centrach handlowych blisko głównych dróg).

Autor: Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl

Kiedy będą uruchamiane stacje? Jakie są główne bariery rozwoju sieci ładowania w Polsce? Jak będzie można naładować auto? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl