Koncepcyjny pojazd Initium, zaprezentowany w czwartek, na jednym tankowaniu może przejechać ponad 650 kilometrów , zgodnie z oświadczeniem firmy. Nexo, pierwszy model SUV-a południowokoreańskiego producenta z napędem wodorowym, miał zasięg 609 kilometrów.

Nowy pojazd ma też dodatkową funkcję, może działać jako generator prądu. Initium można podłączyć do zasilania elektrycznego gospodarstwa domowego, aby działał jako zapasowe źródło energii, poinformowała firma.

Wodór to misja Hyundaia

Reklama

Podczas wydarzenia w studiu motoryzacyjnym Hyundai w Goyang, na północ od Seulu dyrektor generalny Jaehoon Chang powiedział reporterom, że pojazdy napędzane wodorem nie są typem, który jest dochodowy, jednak niezależnie od tego, firma nadal będzie rozwijać ten segment, traktując to tak, jakby była to misja Hyundaia.

Tymczasem samochody wodorowe nie zyskały dużej popularności, a powodów takiej sytuacji jest kilka. Produkcja gazu z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii nie jest jeszcze opłacalna na dużą skalę, a transport, przechowywanie i dystrybucja gazu są trudne. Mimo tych przeciwności Hyundai mocno naciska na alternatywne paliwo bezemisyjne.

Hyundai zobowiązał się zainwestować około 4 miliardów dolarów w ciągu następnej dekady, aby zbudować przyszłość wokół wodoru. Ma to pomóc firmie osiągnąć cel zerowej emisji netto do 2045 r. i stać się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla na wszystkich etapach produkcji i eksploatacji.

Hyundai wierzy w wodór

Od czasu premiery Nexo w 2018 r. Hyundai pozostaje wielkim zwolennikiem wodoru, podczas gdy globalni producenci samochodów szerzej skupili się na pojazdach elektrycznych zasilanych akumulatorami.

Niektóre z zalet wodoru to szybsze tankowanie i większy zasięg. Jednak większość badań sugeruje, że pojazdy elektryczne zasilane akumulatorami są najszybszym i najtańszym sposobem na ograniczenie emisji w samochodach osobowych, podczas gdy wodór może być lepiej przystosowany do ciężkich pojazdów użytkowych.

Daleka droga wodoru

Zgodnie z danymi producenta samochodów, od stycznia do września sprzedaż samochodów z napędem wodorowym stanowiła mniej niż 0,5 proc. całkowitych krajowych dostaw Hyundaia. W tym okresie koreański producent sprzedał zaledwie około 2400 sztuk. Dla porównania, w tym samym okresie Hyundai sprzedał na lokalnym rynku 30 942 pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami.

Sprzedaż samochodów napędzanych wodorem i samochodów zasilanych akumulatorami spadła o około 37 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym.