Warszawa, 08.03.2019 (ISBnews) - ZUE miało 832,73 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży i 62,59 mln zł skonsolidowanej straty netto w 2018 r., podała spółka, prezentując wstępne dane.
Spółka podała też, że wynik brutto ze sprzedaży wyniósł (-)56,04 mln zł, a stan środków pieniężnych do dyspozycji ZUE na koniec grudnia 2018 r. wyniósł ok. 79,4 mln zł.
"Po przeprowadzeniu odbywającej się dwa razy w roku rewizji budżetów realizowanych kontraktów budowlanych (będących podstawą do sporządzania sprawozdań finansowych), zarząd spółki podjął decyzję o obniżeniu prognozowanych marż na części realizowanych dla PKP PLK S.A. kolejowych kontraktów budowlanych, a na kilku kontraktach o obniżeniu prognozowanych marż poniżej zera. Dotyczy to kontraktów pozyskanych głównie w latach 2016 i 2017. Przyczynkiem dla powyższego jest przede wszystkim wystąpienie niezależnych od spółki przeszkód kontraktowych, uniemożliwiających realizację tychże kontraktów zgodnie z pierwotnymi założeniami, jakie zostały przyjęte na etapie ofertowania na podstawie udostępnionej wykonawcom dokumentacji przetargowej. W oparciu o powyższe założenia spółka opracowała harmonogramy rzeczowo-finansowe, na podstawie których zawarła umowy ramowe na dostawy kluczowych materiałów budowlanych, zabezpieczyła mobilizację kadry i sprzętu, zgromadziła oferty podwykonawców i usługodawców, jak również przygotowała środki finansowe niezbędne do sfinansowania procesu inwestycyjnego" - czytamy w komunikacie.
Przeszkody kontraktowe (takie jak m.in. nieuregulowany stan prawny działek, opóźnienia procedur administracyjnych, braki w dostępności frontów robót, odmienne od zakładanych w SIWZ warunki fizyczne, w tym dotyczące dokumentacji geodezyjnej i stanu obiektów, wyniki specjalistycznych ekspertyz, zmiany w obowiązujących przepisach prawa, oczekiwania artykułowane przez społeczności lokalne) są niezależne od wykonawcy, a częstokroć również od zamawiającego. Tym niemniej ryzyko ich wystąpienia obciąża zamawiającego, uprawniając wykonawcę do zgłaszania roszczeń o dodatkową płatność. Ewaluacja wpływu przeszkód kontraktowych na ścieżkę krytyczną realizowanych projektów wymusza znaczące modyfikacje harmonogramów rzeczowo-finansowych, w celu dostosowania ich do zmienionych w stosunku do założeń przetargowych i zakładanych w pierwszych fazach realizacji procesu inwestycyjnego uwarunkowań, podano także.
Na powyższe nałożył się nieprzewidywalny na etapie składania ofert przetargowych, "radykalny, a dotykający całą branżę", wzrost kosztów realizacji kontraktów budowlanych, w tym kosztów robocizny, materiałów budowlanych, prac podwykonawczych oraz usług logistycznych. W szczególności przesunięcia w czasie planowanych etapów inwestycji oraz fazowań robót, przy równoczesnej presji na dotrzymanie ich terminów końcowych, powodują niekorzystną kumulację robót na kilku zadaniach, a co za tym idzie - konieczność większej mobilizacji zasobów, co w połączeniu ze skokowym wzrostem kosztów w branży budowlanej, znalazło odbicie w prognozowanych marżach. Spółka częściowo zabezpieczyła się przed radykalnym wzrostem cen materiałów budowlanych poprzez zawarcie na początku 2017 roku szeregu umów ramowych na dostawy materiałów strategicznych z ich producentami. Tym niemniej na pozostałe wzrosty kosztów w branży budowlanej, w szczególności kosztów robocizny, nie ma wpływu i ponosi ich skutki, czytamy dalej.
Podpisane przez spółkę umowy, jak i obowiązujące przepisy prawa, obejmują postanowienia umożliwiające zmianę należnego wykonawcy wynagrodzenia w sytuacji wystąpienia określonych, niezależnych od wykonawcy ryzyk. Mając to na uwadze, spółka konsekwentnie składa i popiera roszczenia kontraktowe, obejmujące w szczególności żądanie zwiększenia należnego wykonawcy wynagrodzenia na zasadach określonych w zawartych z zamawiającym umowach i obowiązujących przepisach prawa. Spółka zainicjowała odpowiednie procedury i prowadzi dialog z umocowanymi kontraktowo przedstawicielami zamawiającego w odniesieniu do kluczowych zadań inwestycyjnych. Czasochłonność trwających procedur jest jednym z czynników, które złożyły się na prezentowane wyniki roczne - składane przez spółkę, zasadne roszczenia kontraktowe, z uwagi na zainicjowane, ale wciąż trwające rozpatrywanie procedur zmian, nie są bowiem uwzględniane w prezentowanych wynikach rocznych, wyjaśnia ZUE.
"Spółka zakłada kontynuację i ukończenie realizowanych zadań inwestycyjnych zgodnie z zawartymi umowami, z uwzględnieniem, tam gdzie to zasadne, ich zmiany obejmującej w szczególności zwiększenie wynagrodzenia. Spółka będzie kontynuowała rozmowy z zamawiającym w celu adekwatnego, zgodnego z prawem i zawartymi umowami, uwzględnienia zgłaszanych roszczeń kontraktowych" - podkreślono także.
W 2018 roku spółka w ogóle nie korzystała z dostępnych linii kredytowych, finansując swoją działalność operacyjną w całości ze środków własnych.
Obydwie spółki zależne w grupie kapitałowej ZUE w 2018 roku wypracowały dodatnie wyniki finansowe, dodano.
Spółka informuje też, iż na moment publikacji niniejszego raportu bieżącego, spółki z grupy kapitałowej ZUE posiadają portfel zamówień o wartości ok. 2 mld zł. Spółka oczekuje również na rozstrzygnięcia przetargów o wartości ok. 650 mln zł. ZUE kontynuuje rozbudowę portfela zamówień w sposób selektywny z uwzględnieniem ryzyk branżowych, korzyści logistycznych i zwiększając udział w portfelu kontraktów miejskich.
Głównym przedmiotem działalności grupy kapitałowej ZUE jest projektowanie oraz realizacja, w formule generalnego wykonawstwa, kompleksowych usług budowy i modernizacji linii tramwajowych oraz kolejowych, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r. W 2017 r. miała 465 mln zł skonsolidowanych przychodów.
(ISBnews)