Zysk operacyjny wyniósł 55,1 mln zł wobec 59,22 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 346,75 mln zł w II kw. 2023/2024 r. wobec 336,67 mln zł rok wcześniej.

W I poł. r.obr. 2023/2024 (lipiec 2023-grudzień2023 r.) spółka miała 41,47 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 48,82 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 545 mln zł w porównaniu z 525,09 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 87,39 mln zł wobec 91,84 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.

"W pierwszym półroczu roku obrotowego 2023/2024 ilościowa sprzedaż Grupy Ambra zmniejszyła się o 1,5% [do 58,2 mln butelek 0,75 l - przyp.red]. Nadal wysoka inflacja negatywnie wpływała na nastroje i zachowania konsumentów wina i alkoholi. Wzrost przychodów ze sprzedaży o 3,8% w tym okresie wynikał głównie z podwyżek cen sprzedaży wprowadzonych w poprzednich kwartałach" - czytamy w komunikacie.

Reklama

"Nadal odczuwalna presja kosztowa dotyczyła zarówno kosztów materiałów, surowców i towarów, jak i kosztów usług, a wprowadzone podwyżki cen sprzedaży nie w pełni pokryły wzrosty kosztów zakupu. Przełożyło się to na spadek zysku z działalności operacyjnej o 5,7 mln zł, czyli o 7,2% [do 72,7 mln zł - przyp.red]. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 41,5 mln zł i był niższy o 7,3 mln zł, czyli o 15,1% w porównaniu do wyniku I półr. poprzedniego roku obrotowego" - czytamy dalej.

Ambra podała, że wzrost sprzedaży odnotowały wina spokojne, napoje bezalkoholowe i pozostałe produkty, w szczególności marki mainstreamowe. Spadki sprzedaży dotknęły natomiast w największym stopniu produkty premium, w tym alkohole mocne.

Wzrosty na rynku polskim na poziomie 4,1% napędzane były przez główne marki Fresco, Dorato, Portadai Cono Sur. Na rynku rumuńskim wzrost sprzedaży wyniósł 23,7% (w walucie lokalnej) dzięki akwizycji producenta win Pelin De Urlati, a także dalszemu rozwojowi marki Zarea. W Czechach i Słowacji sprzedaż spadła o 8,3% (w walutach lokalnych) w wyniku dużej wrażliwości rynku na wprowadzane podwyżki cen, podano.

"W kolejnych kwartałach oczekujemy umiarkowanej poprawy nastrojów konsumenckich związanych ze spadającą inflacją. Obserwujemy również unormowanie sytuacji na rynkach zakupowych i zmniejszenie presji na ceny surowców i materiałów, co powinno średnioterminowo pozytywnie wpłynąć na rentowność naszej działalności. Kontynuujemy nasz program inwestycyjny poprawiający efektywność, wydajność i jakość produkcji oraz pozostałych procesów operacyjnych" - podsumował prezes Robert Ogór, cytowany w komunikacie.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2023 r. wyniósł 41,21 mln zł wobec 32,73 mln zł zysku rok wcześniej.

Ambra to największy w Polsce producent, importer i dystrybutor win. Spółka jest notowana na GPW od połowy 2005 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.

(ISBnews)