EuroRating wskazuje, że gorsza perspektywa oceny wiarygodności kredytowej Eurocash związana jest głównie z obniżaniem się w ciągu ostatnich kwartałów wartości przepływów z działalności operacyjnych, co osłabia zdolność spółki do generowania dodatnich wolnych przepływów pieniężnych.

"Do czynników negatywnych agencja zalicza także stopniowe pogarszanie się w ostatnim czasie poziomów osiąganych marż, a także ponowny wzrost wartości długu oprocentowanego netto. EuroRating oczekuje, że poziom zadłużenia spółki może w najbliższym czasie jeszcze wzrosnąć, z uwagi na dokonaną właśnie wypłatę stosunkowo wysokiej dywidendy za 2013 rok, a także na planowane przez spółkę przejęcie większościowego pakietu udziałów w spółce prowadzącej sieć sklepów Inmedio. Ponieważ Eurocash zamierza sfinansować tą transakcję w całości gotówką, agencja zwraca uwagę na i tak już agresywną strukturę finansowania aktywów, a także na stosunkowo słabą w ostatnim czasie ogólną płynność i niską pozycję gotówkową spółki" - czytamy w komunikacie.

Negatywna perspektywa ratingu oznacza, iż według obecnych ocen agencji ratingowej EuroRating prawdopodobieństwo dalszego obniżenia ratingu nadanego spółce Eurocash w horyzoncie kolejnych 12 miesięcy jest obecnie większe niż 1:3.

"Istotnym czynnikiem, który mógłby pozytywnie wpłynąć na ocenę wiarygodności kredytowej Eurocash w perspektywie średnioterminowej byłoby ewentualne dokapitalizowanie spółki, skutkujące zwiększeniem udziału kapitału własnego w strukturze pasywów. Pozytywnie na poziom nadanego ratingu mogłaby także wpłynąć poprawa struktury czasowej zobowiązań, tj. zwiększenie udziału wartości zobowiązań długoterminowych, co wpłynęłoby korzystnie na sytuację płynnościową spółki" - czytamy dalej.

Reklama

>>> Czytaj też: Eurocash kupi 51 proc. udziałów w sieci 'Inmedio', ma umowę franszyzową z '1minute'

W ocenie EuroRating, negatywny wpływ na ocenę ratingową Eurocash może mieć natomiast dalszy wzrost wartości zadłużenia, utrzymanie się obecnej stosunkowo słabej płynności finansowej, spadek osiąganych wyników finansowych oraz przepływów z działalności operacyjnej, a także ewentualny znaczący wzrost nakładów inwestycyjnych.

Agencja EuroRating jest formalnie zarejestrowana przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (European Securities and Markets Authority – ESMA) jako agencja ratingowa uprawniona do wystawiania ratingów kredytowych na terenie całej Unii Europejskiej (zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych) i podlega bezpośredniemu nadzorowi ESMA. Przyznawane przez EuroRating ratingi kredytowe mają zastosowanie w całej Unii Europejskiej i są równe ratingom wystawionym przez inne agencje uznane przez ESMA, bez terytorialnych lub innych ograniczeń.