PSA International (PSA), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF), zarządzany przez IFM Investors, podpisały umowę wspólnego nabycia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk) od funduszu Global Infrastructure Fund II, zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super, podały podmioty we wspólnym komunikacie.

"Cieszymy, że udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego wyjątkowego aktywa - jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego. Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także wiedza operacyjna PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej" - powiedział prezes PFR Paweł Borys, cytowany w komunikacie.

DCT Gdańsk to największy terminal kontenerowy w Polsce. Liczba obsłużonych w nim kontenerów osiągnęła 1,9 mln TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) w 2018 r. Ma 1,3 km nabrzeży i maksymalnie 17 m głębokości, dzięki czemu jest przygotowany do obsługi największych kontenerowców.

Zamknięcie transakcji wymaga zatwierdzenia przez organy ochrony konkurencji.

PFR chce z partnerami zainwestować w DCT Gdańsk ok. 2 mld zł w cztery lata

Reklama

Konsorcjum z Polskim Funduszem Rozwoju w składzie chce zainwestować w DCT Gdańsk ok. 2 mld zł w ciągu 4 lat i uczynić z niego największy terminal kontenerowy na Bałtyku, poinformował prezes PFR Paweł Borys. Cena nabycia 100% udziałów DCT nie została ujawniona, jednak Borys wskazał, że wartość przedsiębiorstwa przekracza 5 mld zł. Udział PFR w konsorcjum wynosi 30%.

"To nie tylko nabycie udziałów, ale też to, co jest misją PFR - czyli rozwój i nowe inwestycje. Zakładamy, w perspektywie najbliższych 4 lat jako konsorcjum zainwestujemy blisko 2 mld zł w rozbudowę DCT. W perspektywie 2021 r. chcemy, by terminal osiągnął łączną przepustowość 3 mln kontenerów, a w kolejnych latach planujemy budowę Terminala 3, dzięki czemu w roku 2024-2025 DCT uzyskałoby łączną przepustowość 4,5 mln TEU i z pewnością byłby to nr 1 port kontenerowy na Bałtyku" - powiedział Borys podczas konferencji prasowej.

W 2018 r. DCT przeładował 1,9 mln TEU, a w 2019 r. liczba ta ma wzrosnąć do ok. 2 mln TEU.

Borys podkreślił także, że inwestycja PFR ma charakter długoterminowy, a jego udział wynosi 30% przy 40-proc. udziale PSA International oraz 30-proc. IFM Global Infrastructure Fund.

"To inwestycja 'prawie na zawsze'. Zamierzamy w długim terminie inwestować w rozwój infrastruktury" - dodał Borys.

Pytany o finansowanie inwestycji wskazał, że w ramach transakcji jej uczestnicy współpracują z konsorcjum 8 banków, z którymi uzgodniono warunki finansowania długoterminowego.

DCT Gdańsk to największy terminal kontenerowy w Polsce. Liczba obsłużonych w nim kontenerów osiągnęła 1,9 mln TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) w 2018 r. Ma 1,3 km nabrzeży i maksymalnie 17 m głębokości, dzięki czemu jest przygotowany do obsługi największych kontenerowców.

>>> Czytaj też: Polska z drugim najwyższym wzrostem produkcji przemysłowej w UE