- Jesteśmy w ścisłym, bardzo prestiżowym gronie wystawców, którzy budują swój narodowy pawilon typu A, czyli według własnego projektu architektonicznego. Na 161 krajów, które będą obecne na Expo, jesteśmy jednym z 47 takich krajów - powiedziała w środę Eliza Klonowska-Siwak, zastępca Komisarza Generalnego sekcji polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 Osaka.
Wiceminister rozwoju i technologii, Jacek Tomczak, który pełni też funkcję Komisarza Generalnego, powiedział w trakcie konferencji dotyczącej Expo, że projekt przygotowań Polski do Wystawy Światowej „utrzymany jest w budżecie”.
Za przygotowanie udziału Polski w Wystawie Światowej odpowiada Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod nadzorem Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Nadgoniony harmonogram Expo
Organizatorzy poinformowali, że po początkowych problemach z wyborem wykonawcy polskiego pawilonu i rozpoczęciem budowy, obecnie „jesteśmy już po bezpiecznej stronie mocy”.
- W czerwcu podpisaliśmy umowę z generalnym wykonawcą. We wrześniu rozpoczęły się prace budowlane, jesteśmy już na etapie wylewania fundamentów – doprecyzowała postępy w budowie Klonowska-Siwak.
Pawilon Polski ma mieć ok. 1000 m2 powierzchni. Architektura i bryła budynku nawiązywać będzie do genu kreatywności. Nasz kraj ma się promować hasłem „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”.
Stawiamy na promocję gospodarczą
Przez pół roku trwania Wystawy Światowej promowana ma być polska kultura, nauka, regiony, turystyka i sport. Główny nacisk będzie jednak położony na relacje gospodarcze.
„Celem jest wzrost rozpoznawalności marki „Polska” i polskich towarów i usług. Chcemy pogłębiać relacje Polski z Japonią, ale też i z innymi krajami azjatyckimi” – wskazała Klonowska-Siwak, dodając, że udział w Expo ma też zwiększyć zainteresowanie Polską przez japońskich inwestorów zagranicznych.
Polska wybrała 6 priorytetowych branż, których usługi i towary mają być upowszechniane wśród japońskich konsumentów i partnerów biznesowych. Chodzi o sektor rolno-spożywczy, medyczny i farmaceutyczny, branżę kosmetyczną, branżę zielonych technologii, w tym wodoru, a także branżę gamingową oraz IT/FinTech.
Wystawa Światowa w Osace rozpocznie się 13 kwietnia 2025 r. i potrwa pół roku. Japończycy spodziewają się ok. 28 mln odwiedzających.