Northvolt AB to pierwszy projekt, który uzyskał wsparcie w ramach specjalnego funduszu na rzecz transformacji klimatycznej, odkąd orzeczenie niemieckiego Trybunały Konstytucyjnego zablokowało wykorzystanie pozabudżetowych funduszy specjalnych.
Według urzędników, którzy wypowiadali się pod warunkiem zachowania anonimowości, uzyskanie zwolnienia z rządowego zamrożenia wydatków na ten cel było konieczne, ponieważ w przeciwnym razie realizacja projektu byłaby zagrożona.
Jak wynika z niedzielnego oświadczenia resortu gospodarki, około 564 mln euro dotacji zapewni rząd federalny, a resztę wypłaci w kilku etapach kraj związkowy Szlezwik-Holsztyn, który będzie gospodarował obiektem.
Zamrożenie niemieckiego budżetu
Niemiecki budżet został zamrożony w połowie listopada przez ministra finansów Christiana Lindnera po tym, jak trybunał konstytucyjny tego kraju uznał przesunięcie 60 miliardów euro z funduszu Covid-19 do projektów związanych z ochroną klimatu za niezgodne z konstytucją.
Wszystkie nowe zobowiązania finansowe zostały zawieszone, ale wyjątki mogą być indywidualnie zatwierdzane. Obecnie trwają negocjacje między koalicjantami na temat wyjścia z impasu. Politycy chcą teraz pracować nad przeforsowaniem realizacji także innych rozpoczętych wcześniej projektów.
Inwestycja Northvolt
„Zapewnienie finansowania dla inwestycji Northvolt to ważny krok w kierunku zwiększenia skali dużych inwestycji prywatnych, które stworzą wartość dodaną i miejsca pracy w branży przyszłości” – powiedział minister gospodarki Robert Habeck. „Dobrze, że udało nam się uzyskać zwolnienie z ograniczeń budżetowych. Ale to dopiero pierwszy krok”.
Szwedzka firma Northvolt planuje produkować ogniwa akumulatorowe do pojazdów elektrycznych w fabryce w Heide począwszy od 2026 r. Całkowita wartość niezbędnych inwestycji wynosi około 4,5 miliarda euro i oczekuje się, że w jej ramach powstanie około 3000 miejsc pracy.