Radio RMF FM przekazało w niedzielę, że od soboty lekarze nie są w stanie wystawiać pacjentom elektronicznych recept. "Lekarze, którzy korzystają z aplikacji internetowej gabinet.gov.pl, w sobotę, próbując wystawiać pacjentom e-recepty, w ogóle nie mogli wybrać nazwy leku" - podała stacja.

W odpowiedzi rzecznik prasowy MZ przekazał PAP, że Centrum e-Zdrowia właśnie przywraca funkcjonalność systemu. Równocześnie zaznaczył, że problem dotyczy recept wystawianych przez stronę gabinet.gov.pl. "Problem dotyczy wystawiania recepty przez stronę gabinet.gov.pl. Przez aplikacje gabinetowe można cały czas je wystawiać. Centrum e-Zdrowia właśnie przywraca funkcjonalność systemu. Wkrótce problem zostanie rozwiązany" - zapewnił.

E-recepta wystawiana jest w sposób elektroniczny i zastąpiła papierową wersję. W aptece wystarczy podać czterocyfrowy kod i PESEL pacjenta, by ją zrealizować. Kod pacjent otrzymuje e-mailem lub SMS-em. Może też dostać wydruk informacyjny.

E-recepty można było realizować w aptekach od 1 stycznia 2019 r., ale obowiązek wystawiania ich w takiej formie wszedł w życie od 8 stycznia 2020 r.

Reklama

E-receptę należy zrealizować w ciągu 30 dni, choć są pewne wyjątki. Antybiotyk wykupić trzeba w ciągu 7 dni, a preparaty immunologiczne do 120 dni od momentu wystawienia e-recepty. Dla pacjentów przewlekle chorych, którzy przyjmują stale leki, medyk może wystawić receptę ważną rok. Musi to jednak na niej zaznaczyć. (PAP)

autorka: Klaudia Torchała

tor/ mrr/