Podwyżki dla pracowników samorządowych w szkołach – około 3% wzrostu płac
Zgodnie z informacjami zawartymi w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, projekt rozporządzenia zakłada, że kwota minimalnego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania zostanie podniesiona do 4806 zł brutto. To poziom odpowiadający ustawowemu minimalnemu wynagrodzeniu za pracę, które zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
Wraz z tym wzrostem rząd planuje podnieść stawki minimalnej płacy zasadniczej we wszystkich kategoriach zaszeregowania – średnio o około 3 procent. Choć skala zmian nie jest duża, oznacza to wzrost wynagrodzeń w całym sektorze samorządowym, w tym w oświacie.
Waloryzacja, a nie realna podwyżka
Planowane zmiany mają charakter głównie waloryzacyjny, a nie systemowej podwyżki wynagrodzeń. Rząd wskazuje, że wzrost odpowiada średniorocznemu wskaźnikowi wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, który w projekcie ustawy budżetowej na 2026 rok określono na 103%.
Oznacza to, że pensje pracowników samorządowych – w tym zatrudnionych w szkołach, przedszkolach i innych jednostkach oświatowych – wzrosną w tempie zbliżonym do inflacji i ogólnego trendu w sektorze publicznym. Nie jest to więc dodatkowa podwyżka motywacyjna, lecz utrzymanie realnej wartości wynagrodzenia.
Nowe minimalne stawki od 1 stycznia 2026 roku
Zgodnie z projektem, nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego mają obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.. Obejmą one wynagrodzenie zasadnicze oraz jego pochodne (np. dodatki uzależnione od płacy zasadniczej).
To oznacza, że nawet jeśli rozporządzenie wejdzie w życie z opóźnieniem, szkoły i samorządy będą zobowiązane wyrównać pensje wstecznie – tak, by nowa siatka płac obowiązywała od początku roku.
Co to oznacza dla szkół i samorządów?
Dla dyrektorów szkół oraz jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej oznacza to konieczność:
- aktualizacji regulaminów wynagradzania pracowników samorządowych,
- uwzględnienia wyższych stawek w planach finansowych i budżetach na 2026 rok,
- oraz przygotowania dokumentacji kadrowo-płacowej zgodnej z nowymi przepisami.
Samorządy będą musiały zabezpieczyć dodatkowe środki, nawet jeśli wzrost jest symboliczny. Dla części gmin, szczególnie mniejszych, może to oznaczać konieczność przesunięć w budżetach oświatowych.
Czy można spodziewać się wyższych podwyżek?
Na ten moment rząd nie przewiduje większego wzrostu płac w sektorze samorządowym. Nie wyklucza się jednak, że w trakcie prac nad budżetem na 2026 rok pojawią się korekty wskaźników lub dodatkowe mechanizmy wyrównawcze, zwłaszcza jeśli tempo inflacji w 2025 roku okaże się wyższe od założeń.
Środowiska samorządowe i związki zawodowe zapowiadają, że będą postulować realne podwyżki, argumentując, że wynagrodzenia w oświacie samorządowej od lat rosną zbyt wolno w stosunku do kosztów życia.
Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie zasadnicze pracowników samorządowych – także tych zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych – wzrośnie do 4806 zł.
Pozostałe stawki zostaną podniesione o około 3%, co w praktyce stanowi waloryzację, a nie znaczącą podwyżkę.
Nowe przepisy wymuszą jednak na samorządach i dyrektorach szkół dostosowanie regulaminów wynagradzania i planów finansowych. Ostateczny kształt rozporządzenia poznamy po zakończeniu konsultacji społecznych i przyjęciu projektu przez Radę Ministrów.