Takiego auta w Polsce jeszcze nie było. Ekologiczne, szybkie i polskie [ZDJĘCIA]
Pierwsze polskie auto z napędem wodorowym „Premier” to najnowsze dzieło polskiej myśli technicznej. Konstruktorami samochodu są naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej oraz konstruktorzy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i firmy Riot Technologies. Pierwsza prezentacie odbyła się w ostatni weekend.
Pierwsze polskie auto z napędem wodorowym „Premier” to najnowsze dzieło polskiej myśli technicznej. Konstruktorami samochodu są naukowcy z Wojskowej Akademii Technicznej oraz konstruktorzy z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i firmy Riot Technologies. Pierwsza prezentacie odbyła się w ostatni weekend.
1
Obecnie seryjnie produkowane są auta z napędem wodorowym Hyundai ix35 Fuel Cell i Toyota Mirai. Niebawem do sprzedaży na rynku japońskim wejdzie Hondy Clarity. Także Lexus zainteresował się napędem wodorowym montując do w modelu koncepcyjnym Lexus LF-FC.
fot. (mr) PAP/Jacek Bednarczyk
PAP / Jacek Bednarczyk
2
Polski „Premier” w niczym nie ustępuje zagranicznym konstrukcjom. Nadwozie auta zbudowane jest z kompozytów. Auto posiada niezależny napęd na 4 koła o łącznej mocy 270 KM. Każde z kół napędzane jest elektrycznym silnikiem bezszczotkowm o dużej mocy, chłodzonym wodą.
fot. (mr) PAP/Jacek Bednarczyk
PAP / Jacek Bednarczyk
3
Do napędu silników elektrycznych służą dwa pakiety lekkich baterii umieszczonych z przodu i z tyłu samochodu oraz ogniwo paliwowe zamieniającego wodór na prąd elektryczny. Polski system zasilania auta zapewnia bardzo dobrą dynamikę jazdy.
fot. (mr) PAP/Jacek Bednarczyk
PAP / Jacek Bednarczyk
4
Najistotniejszym elementem całego systemu jezdnego jest zbiornik na wodór, który oparty jest na wodorkach metali. Tego typy zbiornik może zmagazynować więcej gazu w jednostce objętości niż standardowe zbiorniki ciśnieniowe.
fot. (mr) PAP/Jacek Bednarczyk
PAP / Jacek Bednarczyk
5
Dzięki zastosowaniu rozwiązania opracowanego w Wojskowej Akademii Technicznej wodór zgromadzony w zbiorniku „Premier” zamieniany jest na prąd elektryczny w ogniwie paliwowym z bardzo wysoką efektywnością.
fot. (mr) PAP/Jacek Bednarczyk
PAP / Jacek Bednarczyk
6
A co z bezpieczeństwem? Poza tym, że wodór to paliwo przyjazne dla środowiska jest on znacznie bezpieczniejszy od gazu LPG, a nawet od benzyny. Wszystko dzięki temu, że jest to pierwiastek ponad 14 razy lżejszy od powietrza, co ma ogromna wagę w przypadku rozszczelnienia instalacji.
Poza walorami technicznymi na szczególną uwagę zasługuje także autorski design. Co tu dużo mówić. „Premier” jest po prostu ładny.
fot. (mr) PAP/Jacek Bednarczyk
PAP / Jacek Bednarczyk
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję