W miarę jak producenci nadrabiają w dalszym ciągu zaległości w zamówieniach, które powstały podczas pandemii, liczba rejestracji nowych samochodów wzrosła o 14 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim do 1,04 miliona sztuk - podało we wtorek Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów.

Pojazdy elektryczne stanowiły około 15 proc. ogółu dostaw.

ikona lupy />
15 miesięcy wzrostu sprzedaży samochodów w Europie / Bloomberg

Chociaż obejmująca 20 krajów strefa euro prawdopodobnie uniknie recesji, popyt konsumentów na pojazdy elektryczne okazał się słaby, a największa gospodarka regionu, Niemcy, znalazła się w stagnacji.

Reklama

We Francji, gdzie liczba rejestracji wzrosła w październiku o 22 proc., rządowe dotacje wzmacniają słaby popyt i wspierają przejście kraju na pojazdy elektryczne. Wzrost sprzedaży w Niemczech, największym rynku samochodowym w Europie, spadł w zeszłym miesiącu do mniej niż 5 proc. po tym, jak Berlin zakończył dotacje państwowe na zakup i leasing pojazdów elektrycznych dla firm. Sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrosła tam o skromne 4,3 proc.

ikona lupy />
Dane dotyczące sprzedaży samochodów w Europie. Jak radzili sobie główni producenci samochodów w zeszłym miesiącu / Bloomberg

Niemcy, będące siedzibą Volkswagena, BMW, Mercedesa-Benza i jedynego europejskiego centrum produkcyjnego Tesli, stoją w obliczu rosnącej niepewności co do swoich ekologicznych inicjatyw po tym, jak orzeczenie Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z zeszłego tygodnia zagroziło niektórym planom wydatków klimatycznych. Skutki dla przemysłu samochodowego pozostają niejasne, ale decyzja może mieć wpływ na przyszłe inwestycje w krajową branżę chipów i rozwój stacji ładowania, co może utrudniać przejście na pojazdy elektryczne.