PSA jest producentem samochodów marek Peugeot i Citroen. Ewentualne połączenie tych firm spowodowałoby, że nowy podmiot stałby się po Volkswagenie największym producentem samochodów w Europie z 16-procentowym udziałem w rynku.

W opublikowanym we wtorek komunikacie koncern PSA poinformował, że rozważa "wiele strategicznych inicjatyw", które mają wzmocnić dotychczasową współpracę między nimi a General Motors. Pozyskanie Opla jest jedną z nich - zaznaczono.

Jak przypominają światowe agencje PSA i GM są wspólnie zaangażowane w kilka projektów w Europie.

Reklama

Według anonimowego rozmówcy agencji Bloomberg, GM chciałby dostać za Opla kilka miliardów dolarów. Bloomberg podkreśla, że w Europie do GM należy również brytyjska marka Vauxhall, która jest siostrzaną Opla.

Agencja Associated Press zwraca uwagę, że od lat GM ponosi koszty w związku z Oplem, który jest ich główną marką w Europie. W zeszłym roku odnotowano stratę w wysokości 257 mln dolarów.

W 2012 roku GM i PSA ogłosiły zawarcie partnerstwa. Porozumienie dotyczyło współpracy przemysłowej w Europie, na mocy której GM wszedł w posiadanie 7 proc. akcji PSA. Jednak w 2013 roku GM ogłosiło, że sprzedaje te udziały. Według przedstawicieli koncernów porozumienie nie przyniosło oczekiwanych korzyści.

W Polsce General Motors Manufacturing Poland (GMMP) zatrudnia ok. 4,1 tys. osób. W skład spółki wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych.

Ubiegły rok był dla GMMP rekordowy pod względem wielkości produkcji samochodów. Z linii zjechało ok. 201 tys. aut - najwięcej w 18-letniej historii zakładu. Wzrost produkcji to głównie efekt dużego popytu na wytwarzany w Gliwicach model Astra piątej generacji, który był również w 2016 r. głównym motorem wzrostu sprzedaży Opla w Europie.

>>> Czytaj też: Rośnie popularność hybryd w Polsce. W planach mocna obniżka akcyzy