W pierwszej połowie 2023 r. chińskie marki Chery, Haval i Geely były kolejno na drugim, trzecim i czwartym miejscu najlepiej sprzedających się samochodów w Rosji. Pierwsze miejsce, i to z ogromną przewagą, nadal zajmuje lokalny producent Łada. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku sprzedaż Łady osiągnęła poziom 143 618 sztuk i była wciąż większa niż wszystkich trzech chińskich marek razem wziętych, wynika z danych Association of European Businesses. Chińskie modele stanowiły ponad jedną trzecią całkowitej sprzedaży w Rosji.

Sprzedaż chińskich marek jeszcze nie dominuje na rosyjskim rynku, jednak po wycofaniu się z Rosji światowych producentów, chińskie marki pomagają ożywić rosyjski rynek samochodowy.

Którzy producenci wycofali się z Chin?

W pierwszych sześciu miesiącach roku całkowita sprzedaż samochodów wzrosła o 10 proc. do 428 308 sztuk, i był to trzeci z rzędu miesiąc wzrostu. Wcześniej rosyjski rynek samochodowy załamał się po tym, jak najwięksi światowi producenci, w tym Volkswagen, GM, Ford, Nissan, Toyota i Renault, opuściły Rosję w obliczu bezprecedensowych międzynarodowych sankcji wprowadzonych po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Reklama

Sprzedaż chińskich aut wzrosła, gdy firmy rozszerzyły dealerskie sieci. Obecnie na rosyjskim rynku obecnych jest 19 chińskich marek samochodów, z których osiem ma ponad 100 dealerów, jak podał dział motoryzacyjny Otkritie Bank.

ikona lupy />
Po zeszłorocznym krachu sprzedaż samochodów w Rosji wzrosła trzeci miesiąc z rzędu / Bloomberg