"Rozpoczynające się we wtorek testy autobusu wodorowego umożliwią zdobycie doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji tego rodzaju środka transportu w warunkach lubelskich" – podkreślił cytowany w komunikacie prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Poinformował jednocześnie, że w przyszłym roku na ulice Lublina wyjedzie pierwszy autobus napędzany wodorem. "Chcemy, żeby Lublin był jednym z pierwszych miast w Polsce, w którym autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linie komunikacji miejskiej" – dodał Żuk.

Reklama

Autobus wodorowy, który do soboty będzie testowany na ulicach Lublina przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma 12 metrów długości, zużywa maksymalnie 6 kg paliwa na 100 km i nie emituje żadnych szkodliwych substancji. Może pomieścić 78 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących.

Pojazd został wyprodukowany w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów przez spółkę Arthur Bus. W pracach nad jego powstaniem brali udział naukowcy z Politechniki Lubelskiej. "Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilność" – powiedział cytowany w komunikacie dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Philipp Glonner.

Pojazd był testowany już m.in. w Berlinie, Monachium, Norymberdze, Żywcu, Wiśle, Katowicach, Bielsku-Białej, Sosnowcu i Cieszynie.

Jak podkreślono w informacji prasowej, w sierpniu 2023 r. Lublin będzie miał własny autobus wodorowy. We wrześniu br. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie i firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. podpisały umowę o wartości ponad 3,7 mln zł na zakup i dostawę autobusu wodorowego do obsługi linii komunikacji miejskiej. Zakup został współfinansowany z projektu "Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej" w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.(PAP)

Autorka: Gabriela Bogaczyk